MaintenanceBenelux.nl UK
Home
STAY INFORMED
Subscribe to our monthly newsletter.
Your email address will never be disclosed to any third party.
Read our privacy notice.

Resources

Contribute
Maintenance methodology
Select a category
Search

Wiki item

Do you have a wiki item for this page?  Contribute

Feature article

Continu onderhoud levert continu business op smart services als nieuw businessmodel voor cool industries
Continu onderhoud levert continu business op
smart services als nieuw businessmodel voor cool industries Er liggen veelbelovende kansen voor Smart Services als nieuw businessmodel. Slim service verlenen in onderhoud stelt ondernemingen open voor continu updaten in maintenance. Continu onderhoud levert continu business op. Cool Industries ziet Smart Services als kennis verkopen die een waarde heeft voor de klant.
Cool Industries begeleidt bedrijven tijdens het proces van veranderen en innoveren naar concrete resultaten. De leverancier van duurzame koelinstallaties is deelnemer aan Fieldlab Campione, testlocatie voor onderhoud in de procesindustrie. Op die locatie in Gilze Rijen staat een testinstallatie die bedrijven kunnen gebruiken om nieuwe technologieën voor voorspelbaar onderhoud te testen. Cool Industries breidde de installatie uit met een koeltoren.
Maintenance Benelux 2017-6, p.8
Maintenance Management in de 21e eeuw Waarom een functietest geen vorm van toestandsafhankelijk onderhoud is
Maintenance Management in de 21e eeuw
Waarom een functietest geen vorm van toestandsafhankelijk onderhoud is In veel bedrijven waar ik RCM2 heb helpen toepassen, wordt uitsluitend gesproken over drie soorten onderhoud: predictief, preventief en correctief. Er is echter nog een vierde categorie, namelijk detectief onderhoud, ook wel functietesten genoemd. Het maken van dit onderscheid is van levensbelang.
Predictieve of toestandsafhankelijke taken komen meestal neer op het periodiek controleren of iets zal gaan falen. Preventieve taken richten zich op het vervangen of reviseren met een vaste interval. Correctief onderhoud impliceert het repareren van iets dat aan het falen is of gefaald heeft. Er is een grote groep onderhoudstaken die niet behoort tot een van deze drie categorieën. Laten we als voorbeeld het periodiek testen van een brandalarm nemen. We kijken dan niet of het zal gaan falen, we zijn niet aan het vervangen of reviseren en we zijn het ook niet aan het repareren.
Maintenance Benelux 2017-6, p.5
de discussie over zeswaardig chroom ION-directeur Egbert Stremmelaa
de discussie over zeswaardig chroom
ION-directeur Egbert Stremmelaa Na Defensie is nu ook bij de Nederlandse Spoorwegen onder onderhoudspersoneel grote onrust ontstaan over het gebruik van verf voor treinen waarin het kankerverwekkende element chroom6 is verwerkt. Hoe moeten in het algemeen onderhoudsmensen met chroom6 omgaan? Hoe zit het ook met een komend verbod van chroom6. Aanleiding tot een interview met Egbert Stremmelaar, directeur van de Vereniging industrieel Oppervlaktebehandelend Nederland (ION). Hoe voeren we het verbod op een goede manier uit?

ION is een branchevereniging voor in totaal 350 lidbedrijven (ongeveer 6000 fte’s en ongeveer 600 miljoen omzet) in Nederland. De organisatie komt op voor de belangen van deze bedrijven. “Op dit moment spelen er een paar dingen”, zegt Stremmelaar. “We zijn uiteraard bezig met de standaards en normen; waar houdt de branche zich aan? We zijn bezig met kwaliteitsystemen en we geven opleidingen en trainingen in het vakgebied maar op dit moment gaat verreweg de meeste aandacht naar het op een veilige en zo milieuvriendelijk mogelijke manier veiligstellen c.q. niet te snel afbreken van het mogelijke gebruik van materialen. Dan moet je met name denken aan stoffen als chroom (zeswaar dig chroom in het bijzonder), nikkel en bijvoorbeeld boorzuur.” Als we Stremmelaar specifiek vragen naar chroom6 antwoordt hij: “Dat is een zeswaardige chroomverbinding die over het algemeen in een oplossing zit en uiteindelijk gebruikt wordt om drie dingen te bereiken. Je kunt ermee hard chro meren, dus zorgen dat een oppervlak extreem hard wordt, dat zie je vooral in machineonderdelen en de automotive. Een breder gebruik van chroom6 is in een conversie- of schoonmaakvloeistof. Dan moet je vooral denken aan het voorbe handelen van oppervlakten waarna er een hechtlaag op komt. De toepassing van zeswaardig chroom is altijd in een verbinding die daarna wordt omgezet in andere elementen of wordt gebonden. Je zal dan ook in een bumper geen chroom6 tegenkomen. Dat is gewoon chroom geworden en in conversielagen wordt chroom6 voor het grootste ge - deelte omgezet in andere elementen. Chroom6 blijft in beperkte mate en in gebonden toestand op het oppervlakte achter.” Als derde vorm wordt Chroom6 gebruikt als pigment in vloeibare coatings.
Maintenance Benelux 2015-3, p.36
Show more
Would you like to add a feature article?  

Companies

Agidens Internationaal NVAHD Aandrijftechniek BVBradyCoThink bv
Denios BVGCM nvMAG45Nilfisk
Olympus Nederland B.V.Operational Excellence TransferUltimo Software Solutions BVUnique Safety Products / Lockout-Tagout-Shop.com
Do you want to list your company here?  Add company or  

Product news

Do you have a product news for this page?  Contribute

White paper

Do you have a white paper for this page?  Contribute

Product description

Do you have a product description for this page?  Contribute

Photo reportage

Do you have a photo reportage for this page?  Contribute
PROCES MEDIA
Solids Processing Fluids Processing MB Maintenance SchuettgutPortal
SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER
Newsletter archive
Follow us
Linked
Service and contact
ContactDisclaimerPrivacyAdvertisingControl panel log-in