MaintenanceBenelux.nl NL
Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Meld u nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

MAGAZINE

Maintenance Benelux 2016-4 13-09-2016
Blader door de digitale editie van het complete magazine
Maintenance Benelux 2016-4
proces verbeteren; supply chain; drones; Lean Six Sigma; innovatie; klantconnectie; Golden Circle; Bullwhip-effect; Fuji Film; end-to-end; moeilijk begaanbare plekken; luchtfotografie; pijpeninfra; Wolrd of Technology & Science; trillingsanalyse; rioolgem

Verschenen: 13-09-2016
World of Automation 2 biedt actuele kennisoverdracht WoTS 4 t/m 7 oktober 2016 in Jaarbeurs Utrecht
World of Automation 2 biedt actuele kennisoverdracht
WoTS 4 t/m 7 oktober 2016 in Jaarbeurs Utrecht De sterke ontwikkelingen door digitalisering en connectiviteit worden benoemd met termen als Industry 4.0, Internet of Things, Big Data en Smart Industry. Uiteindelijk gaat het bij deze trends om de concrete praktijk. Voor de industrie is het van belang dat de juiste informatie op de juiste momenten ingezet wordt voor de optimale beheersing van het proces. Van 4 tot en met 7 oktober vindt de World of Technology & Science plaats in de Jaarbeurs Utrecht, waarbij nadrukkelijk kennis wordt geboden om de moderne kansen in process en factory automation daadwerkelijk te realiseren.

In de industrie wordt al langer de nadruk gelegd op totaaloplossingen en het verbeteren van de operational excellence in plaats van suboptimalisatie van een deel in de keten. Techniek moet ingezet worden om geen productietijd te verliezen, de processen beheersbaar te laten verlopen en transities soepel te laten plaatsvinden. Een intensieve en effectieve samenwerking in de bedrijfsketen is dan cruciaal. Projecten op de beurs World of Automation zijn voorbeelden van die gewenste samenwerking. Parallel hieraan kunnen bezoekers met hetzelfde toegangsbewijs ook World of Motion & Drives, World of Electronics en World of Laboratory bezoeken.
pagina 2
Ketenbreed denken zorgt voor verbinding tussen verbeteracties en de klant De dromen van Fujifilm
Ketenbreed denken zorgt voor verbinding tussen verbeteracties en de klant
De dromen van Fujifilm Fujifilm Tilburg is dankzij zijn Japanse genen heel goed in verbetermethoden zoals TPM en Lean Six Sigma. Toch ontbrak er wat: collectieve bevlogenheid. “Als productielocatie waren we te zeer gefocust op verbetering van het vervaardigingproces alléén,” vertelt Albert van Maren. Wat ontbrak was de connectie met de klant, het waarom. “Toen we dat eenmaal centraal stelden, gingen we vanzelf end-to-end naar onze supply chain kijken. De heilige graal is een soort snelweg waarlangs producten zich naar de klanten bewegen. We bedachten en implementeerden een bijpassend droombeeld van onze fabriek.” Ook op innovatiegebied durft Fujifilm volop te dromen. In de pas geopende Corporate Open Innovation Hub denken businesspartners mee aan de hand van de volgende vraag: Welke problemen voor (nieuwe) klanten kunnen wij sámen oplossen?

Albert van Maren werkt al 29 jaar bij Fujifilm in Tilburg, de laatste acht jaar als productiedirecteur offsetplaten. Daar maken ze platen die drukkerijen belichten en ontwikkelen om er vervolgens grote hoeveelheden drukwerk mee te produceren. “De offsetplaten vormen naast kleurenfotopapier momenteel het belangrijkste product dat we in Tilburg maken,” vertelt Van Maren. In de fabriek voor offsetplaten werken driehonderd mensen.
pagina 4
Inspectie op onmogelijke plekken Skycap presenteert zijn drone-activiteiten op bijeenkomst Innovationlink
Inspectie op onmogelijke plekken
Skycap presenteert zijn drone-activiteiten op bijeenkomst Innovationlink Diverse bedrijven kunnen profiteren van inspecties met drones. Vooral op moeilijk begaanbare plekken als flares en boven pijpeninfra brengt de methode zijn geld op. Richard van Deventer is binnen Skycap verantwoordelijk voor de business development. Over hun activiteiten van luchtfotografie, landmeten en inspectie & beveiliging vertelde hij onlangs op een bijeenkomst van Innovationlink (zie ook http://www.vezor.nl/fluids/2016-2/).

Richard van Deventer licht allereerst het ontstaan van Skycap toe. “Wij zijn voortgekomen uit Shadowville, een onderneming die drones inzet om stropers te pakken in Afrika, vooral neushoorns- en olifantenstropers. Eigenlijk is door de successen daar op een gegeven moment gekozen om er een commercieel bedrijf naast te zetten. Tot op heden zetten we drones in met allerlei verschillende sensoren. Met die sensoren verzamelen we data op plekken die anders zeer moeilijk of niet bereikbaar zijn. Op dit vlak zijn we een commerciële dienstverlener. We maken geen drones.” Skycap beschikt over zo’n tien tot vijftien drones die worden ingezet bij de inmiddels al talrijke in Nederland, in Engeland en ook daarbuiten.
pagina 9
Rioolgemaal remt nachtrust Meettechnicus helpt probleem uit de wereld
Rioolgemaal remt nachtrust
Meettechnicus helpt probleem uit de wereld Is het mogelijk dat trillingen van een ondergronds rioolgemaal het menselijk lichaam binnendringen? Volgens de alleenstaande weduwe verderop in de straat wel. Het hinderlijke gemaal houdt haar ‘s nachts zelfs uit de slaap. Het gebeuren vindt plaats in een eenzaam dorpje aan de kust. De eigenaar van het rioolgemaal, het Waterschap, is niet zo blij met de publicaties over het trilprobleem in de plaatselijke krant maar maakt zich ook bezorgd over de weduwe die zoveel hinder van het gemaal ondervindt dat ze er ‘s nachts wakker van ligt.

De weduwe, die op een redelijke afstand van het gemaal woont, heeft een handtekeningenactie gehouden in de straat. Buurtbewoners tegenover het gemaal herkennen de hinder niet. Nou ja, uiteindelijk alleen haar buurvrouw waar ze de laatste tijd vaak koffie mee drinkt. Die buurvrouw is zich nu ook bewust van de trillingen. De goede contacten die de weduwe met de plaatselijke pers heeft, leiden ertoe dat over het ondervonden leed artikelen verschijnen in de dorpskrant.
pagina 10
PROCES MEDIA
Solids Processing Fluids Processing MB Maintenance SchuettgutPortal
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
Service en contact
ContactDisclaimerPrivacyAdverterenInloggen controlpanel