Begin dit jaar sloten we samen met partner NVDO voor de 24ste keer de Leergang R&ME op feestelijke wijze af. De deelnemers ontvingen het waardevolle certificaat “Vaardigheden voor Reliability & Maintenance Engineering”. Tijdens de uitreiking waren ook de managers aanwezig. Zij vervullen een sleutelrol voor de R&ME’ers bij de invoering van deze benaderingen. Enkele persoonlijke reacties: Maarten Kneppers, HTM: “De strikte scheiding tussen beschrijven van “Wat er is gebeurd?” door een Event Map en het analyseren van “Wat is de onbekende oorzaak?” door een Probleem Analyse, helpen mij om een onderzoek te structureren. Met plezier ga ik daarbij faciliteren. In onze, vooral technisch georiënteerde organisatie, helpt het om ook te kijken naar de impact van de problemen. Om zeker te weten dat we goede vraagstukken oplossen!” Vincent van Vliet, Fokker Services: “De leergang was een eyeopener! Om te zien hoe andere industrieën met onderhoud en storingsanalyse omgaan. Het bood veel inzicht in de problemen van anderen en gaf me ruggensteun om rol van facilitator te laten erkennen door de organisatie” Marius Kreeft, Odfjell Terminals Rotterdam: “De leergang heeft mij veel gebracht: benaderingen, tools, een netwerk en vriendschappen. In ons nieuwe team staat nu iedereen open voor mij als facilitator en is iedereen ontzettend gedreven om de grondoorzaak te vinden. Door de R&ME-leergang ben ik nu in staat om de goede vragen te stellen en leveren mijn collega’s de technische expertise” Bert van der Schans, NUON Power Generation: „Direct na de module rond Gedragsanalyse heb ik deze toegepast op de nieuwe organisatie. Dit heeft veel goede vragen en antwoorden opgeleverd. De andere tools van de RATIO aanpak zijn gezaaid en worden nu regelmatig uitgevoerd. “Want ja, als het zaadje van RATIO is geplant, je geeft het voeding, water en zet het in het licht, dan leidt dat alleen maar tot succes!” De leergang R&ME is erop gericht dat deelnemers na afloop in staat zijn om een faciliterende en adviserende rol te vervullen. Zij begeleiden gestructureerd en systematisch verbeteringsprojecten en lossen vraagstukken op, door het mobiliseren van de kennis en ervaring van de medewerkers en technische experts.