Voor de installatie van offshore windparken worden de onderdelen, waaronder monopiles (hierna: MP’s) over zee vervoerd met speciaal hiertoe vervaardigde hefschepen. Conbit Engineering uit Best ontwierp voor het Engelse installatiebedrijf Seajacks de zogenoemde seafastening-systeem dat er tijdens de transporten voor zorgt dat de MP’s vast op hun plaats blijven liggen, zelfs in de meest extreme omstandigheden.
De MP’s (gewicht: 600 ton p/st) liggen op 2 oplegpunten en worden door middel van een zadelconstructie met stroppen aan het dek vastgesnoerd. Per oplegpunt moeten 4 stroppen elk met een capaciteit van minimaal 50 ton voorspanning worden verankerd. Deze voorspanning wordt geborgd door middel van een hulpconstructie met 2 grote draadeindes.
Holmatro leverde de trekcilinders die dit bewerkstelligen, elk met een capaciteit van 60 ton. Aangezien de cilinders gedurende langere periode in de constructie blijven, zijn ze bestand tegen de omstandigheden op zee. Tevens zijn ze voorzien van speciale koppelingen die voor offshore toepassingen geschikt zijn.