Vervuiling van het (trein-, tram-, of metro-) spoor zorgt op grote schaal voor verschillende vormen van overlast. Heel bekend zijn de berichten over blaadjes op het spoor, die in de herfstperiode zorgen voor vervelende treinvertragingen. De Spoorborstel is een unit die onder de tram, metro of trein wordt gemonteerd. Daar waar nodig (bijvoorbeeld tijdens het remmen op vervuilde stukken traject) wordt de borstel (zeer slijtvast speciaal verenstaal) door middel van een ingebouwde pneumatische cilinder, tegen het spoor aangedrukt, waardoor het eenvoudig vervuiling van het spoor verwijderd. Gevolg is aanzienlijk minder slijtage van het spoor en van het spoormaterieel (wielen, draaistellen etc.) Dankzij het schonere spoor én wielen worden tractie en remweg eveneens positief beïnvloedt, wat de (verkeers-) veiligheid vergroot. Dit unieke, zeer eenvoudige en doeltreffende product heeft zijn effect al meer dan 25 jaar in de praktijk bewezen. De Spoorborstel wordt in Engeland en Frankrijk op grote schaal gebruikt op werk railvoertuigen én op reguliere railvoertuigen. De Spoorborstel wordt onder andere ingezet om het spoor te ontdoen van bladpulp, zand, vet, olie, roest, water en ijs. Door gebruik van de Spoorborstel bereikt men onder andere: - betere adhesie tussen wielen en spoor - betere acceleratie-efficiency en minder kans op spinnen - betere rem-efficiency en minder kans op slippen/ glijden - grotere betrouwbaarheid van goed werkende spoorwissels De spoorborstel is verkrijgbaar in een versie voor het hoofdspoor en in een lichtere (light rails) versie voor tram en metro applicaties.