Bijna een kwart (23 procent) van de grote bruggen op de belangrijke wegen in Nederland kampt met achterstallig onderhoud (Bron: het AD). Dat concludeert Rijkswaterstaat na uitgebreid onderzoek van haar bruggenbestand. In de meeste gevallen zal dat meer tot storing dan ongevallen leiden maar geruststellend is het niet en verkeersminister Schultz zal tot actie overgaan. Er wordt een bedrag genoemd van 5,5 miljoen euro aan achterstallig onderhoud. Natuurlijk zijn er wat kleine mankementen als een loszittende leuning maar we kennen vast allemaal het verhaal van de haarscheurtjes in de draagbalken van de Merwedebrug bij Gorinchem (A27). ‘Het belang van adequaat beheer en onderhoud heeft de laatste jaren steeds meer aandacht gekregen’, aldus Schultz. Niet alleen de leeftijd van de bruggen maar ook ander gebruik spelen daarbij een rol. Allemaal herkenbaar toch? De installaties waar u mee werkt, zijn vaak ook al op leeftijd en tevens niet meer in gebruik voor de belastingen waar ze ooit voor ontworpen zijn. Maintenance Managers worden continu uitgedaagd om installaties up to date te houden en dat gaat ze heel goed af. Misschien een idee om uw tips/ervaringen te delen met Rijkswaterstaat, of gebeurt dit al?