Voor het ‘bolten’ van hijsogen aan enorme stalen buizen voor windmolens gebruikt Europort Support gespecialiseerde torquegereedschappen. Het bolten is onderdeel van de hijs- en transportbegeleidingsdiensten die het bedrijf biedt aan Sif, producent van fundatiebuizen voor offshore-windmolenparken.

Tekst: Henriëtte van Norel | Fotografie: Sif

Europort Support houdt zich vooral bezig met het transport van gigantische onderdelen voor windturbines, hijsbegeleiding (riggers), boltingactiviteiten en het aanbrengen van zware hijsogen. Voor die laatste werkzaamheden werkt het bedrijf samen met AnMa-Tech, dat de gespecialiseerde bolting-apparatuur levert, en soms ook het bijbehorende specialistische personeel.

Monopiles

Europort Support richt zich in principe op de hele Nederlandse markt, maar de afgelopen jaren zijn ze vooral aan het werk op het Sif-terrein op de Maasvlakte. Sif is een internationaal opererende producent van ‘monopiles’ (mp’s): stalen buizen voor offshorefundatiebuizen, met lengtes tot 80 meter en diameters van circa 9 meter. Op de monopiles worden verbindingsstukken (‘transition pieces’, of tp’s) geplaatst, en daarbovenop worden dan de windturbines geplaatst. De flenzen worden elders in Nederland gemaakt en dan naar het Sif-terrein op de Maasvlakte gebracht voor opslag, tot ze worden uitgevraagd voor een order.

Opslag en uitlevering

Gemiddeld liggen op het terrein zo’n 100 tot 150 mp’s en tp’s opgeslagen, afhankelijk van de lopende projecten. “Het verschilt hoe lang de mp’s en tp’s hier blijven liggen”, zegt Dennis Barendregt, een van de eigenaren van Europort Support die als Supervisor Logistic Services op het Sif-terrein fungeert. “Dat hangt helemaal af van de doorlooptijd van de projecten waaraan gewerkt wordt. Als er een grote ‘load out’ op de planning staat, wordt er in één keer een grote hoeveelheid mp’s opgehaald met schepen. Om zo’n grote uitlevering in één keer mogelijk te maken is Sif maandenlang bezig met de voorbereiding. Gemiddeld produceren ze zo’n 5 monopiles per week, die ook nog allemaal geverfd en gecoat moeten worden. Voor een omvangrijke uitlevering kan de doorlooptijd dus zomaar enkele maanden bedragen.”

Inhuur

“Afhankelijk van de uit te voeren projecten op het terrein bij Sif, huur ik dagelijks tientallen vakmensen in voor het uitvoeren van werkzaamheden als het voorbereiden van een terrein voor het opstellen van tientallen verbindingsstukken, maar ook hijs-, kraan- en torquewerkzaamheden”, zegt Barendregt. “Essentieel is dat iedereen beschikt over de juiste papieren voor de werkzaamheden. Alle ingehuurde krachten moeten niet alleen VCA-gecertificeerd zijn, ze moeten ook de juiste diploma’s en/of certificaten hebben om heftrucks, hoogwerkers, diverse soorten kranen en zelfs SPMT’s (zelfrijdende modulaire transporteurs, red.) te mogen besturen. Ook ‘boltingspecialisten’ moeten voldoen aan strenge eisen zodat ze de grote aantallen industriële boutverbindingen snel, maar ook veilig en verantwoord kunnen aanbrengen. Wij faciliteren Sif dus op allerlei terreinen.”

Drijvend windmolenpark

Hoe een opdracht in de praktijk verloopt, valt het best te illustreren met een voorbeeld: op het Sif-terrein bouwt Vestas Wind Systems voor Cobra Wind International vijf drijvende offshore windmolens (‘Offshore Floating Wind Farm’). Het opbouwen van de windmolens op een drijvend plateau wordt uitgevoerd door de monteurs van Vestas, die ook de aanleg van de elektra en de liftvoorziening voor hun rekening nemen. De totale hijsbegeleiding is de taak van Europort Support; van het rechtop zetten van de windmolens tot het in de juiste positie brengen van de windmolenbladen. “Samen met Vestas plaatsen onze mensen de zware stalen bouten om de verschillende delen van de offshorefundatiebuizen met elkaar te verbinden op de juiste positie”, legt Barendregt uit. “En dan worden die door monteurs van Vestas met torquegereedschappen gecontroleerd vastgezet.”

Torquegereedschappen

“We werken al een poosje met de torquegereedschappen van AnMa-Tech. Hun 24/7-mentaliteit, flexibiliteit en meedenken zijn belangrijk voor ons. Ook al gaat het maar om een dop of een torquesleutel, ze staan altijd direct klaar om te helpen. Hun koerier is binnen twee uur ter plaatse”, vertelt Barendregt. “En zonodig schieten ze ons ook te hulp met menskracht. Kortgeleden hadden we een schip aan de kade, dat zijn eigen torquegereedschappen aan boord had, maar de crew had geen idee hoe ze ermee moesten werken. Toen heb ik AnMa-Tech gebeld of ze uitleg konden komen geven aan boord en dat hebben ze per omgaande gedaan. Een ander voorval dat me is bijgebleven was toen ik ad hoc standaard torquesleutels nodig had om hijsogen van monopiles af te halen. Die torquesleutels had ik zelf niet op de plank liggen. Na slechts één telefoontje kreeg ik dezelfde dag nog de juiste sleutels toegestuurd. Juist op dat soort momenten maakt service het verschil. Daar scoort AnMa-Tech hoog op.”

Als we een speciale ­sleutel nodig hebben voor een kortlopend project, huren we hem even bij
Dennis Barendregt, Europort Support

QR-codes

Jeffrey Broeksteeg, accountmanager bij AnMa-Tech, weet hoe belangrijk snelle service is: “Stilstand is kostbaar, dus wij reageren zo snel mogelijk. Daarom hebben we ook al onze gereedschappen voorzien van een sticker met een QR-code, waarmee de gebruiker alle documenten die bij het gereedschap horen kan opvragen; van draai-momentgrafieken tot kalibratiecertificaten en handleidingen. De code is ook superhandig om bij ons een vervangend gereedschap op te vragen.”

Boltingset

Voor de boltingactiviteiten gebruikt Europort Support een voor hun speciaal samengestelde boltingset van AnMa-Tech. Daarmee kunnen ze zo’n 95% van de boutmaten aan. De set bestaat uit meerdere hydraulisch aangedreven torque­gereedschappen, een luchtpomp en bijbehorende hydraulische momentsleutels (waaronder de accumomentsleutel BRAD 4000 met een lithium ion-accu). “Als blijkt dat we toch een speciale sleutel nodig hebben voor een kortlopend project”, zegt Barendregt, “dan huren we zo’n sleutel even bij. Gaat het om langlopende projecten dan kopen we hem gewoon. Dat loont.”

Onderhoud

AnMa-Tech verzorgt ook het onderhoud van de gereedschappen. “Constateren we slijtage, dan sturen we het gereedschap naar AnMa-Tech voor onderhoud”, zegt Barendregt. “Zij kijken dan of het gerepareerd of vervangen moet worden. Na reparatie kalibreren ze het ook meteen, zodat het weer jaren mee kan.” Het reguliere onderhoud aan de complete TorsionX-set gebeurt meestal eenmaal per jaar en duurt gemiddeld zo’n 3-4 dagen per set. “Maar dat hangt ook erg af van het gebruik”, legt Broeksteeg uit. “Als de set intensief wordt gebruikt, dan moet er misschien twee keer per jaar onderhoud worden uitgevoerd.” Tijdens zo’n onderhoudsbeurt worden alle hydraulische momentsleutels opengemaakt, gereinigd, opnieuw ingevet, ‘power heads’ worden getest, de pomp wordt geïnspecteerd, slangen worden gespoeld, O-ringen worden vervangen en de olie en filters worden ververst. Daarna wordt de hele set nog statisch en dynamisch getest. Het dynamisch testen geschiedt om de lekdichtheid te kunnen garanderen. ●

gereedschapwindmolens