Hansen Industrial Transmissions introduceert nieuw hydraulisch remsysteem

icon.highlightedarticle.dark Tech & Onderhoud
Laatste wijziging: 9 mei 2023
Article image of: Hansen Industrial Transmissions introduceert nieuw hydraulisch remsysteem

Hansen Industrial Transmissions (HIT) heeft een hydraulisch remsysteem gelanceerd (patent aangevraagd) voor haar M4 ACC (Air Cooled Condenser) tandwielkasten.
Met dit remsysteem kan de gebruiker zowel de tandwielkast als de ventilator van de koeltoren veilig vertragen en in stilstand houden tijdens onderhoudswerken aan de koeltoreninstallatie.

De machinerichtlijn 2006/42/EC, van toepassing op machines binnen de Europese markt, wil een hoog beschermingsniveau qua gezondheid en veiligheid voor mensen en omgeving garanderen. De richtlijn vermeldt dat “de machine zodanig moet ontworpen en gebouwd zijn dat zij bediend, afgesteld en onderhouden kan worden zonder dat personen aan een risico worden blootgesteld…”.

D.m.v. dit hydraulisch remsysteem biedt HIT haar klanten nu een manier om het risico op verwonding (o.a. door windmilling van de ventilator) van onderhoudsmedewerkers te vermijden. (windmilling is het in beweging zetten van een inactieve ventilator d.m.v. een luchtstroom – waardoor ook de tandwielkast wordt aangedreven).

Het nieuwe hydraulische remsysteem is uniek omdat de remkracht niet enkel volstaat om de ventilator en de tandwielkast te blokkeren wanneer deze reeds stil staan maar ze ook op een veilige manier tot stilstand kan brengen binnen een beperkte remtijd. (max. motorsnelheid te bevestigen door HIT per project).

Het systeem bestaat uit 2 hydraulische remcylinders met remschoenen en een handpomp met flexibel. De remcylinders worden op de motorlantaarn bevestigd en remmen op de koppeling tussen motor en tandwielkast.
Omdat het een mobiele oplossing is, kan één enkel systeem gebruikt worden voor een volledige reeks ventilatoraandrijvingen. Hierdoor blijft de investering beperkt.

Mocht de klant of eindgebruiker opteren voor een stationair systeem worden 2 hydraulische remcylinders met remschoenen op elke tandwielkast gemonteerd. Zodoende hoeven deze niet ter plaatse op- en afgebouwd te worden en kunnen verscheidene aandrijvingen tegelijkertijd in stilstand gehouden worden. Het aantal handpompen is vrij te kiezen.

Het systeem laat ook toe om de motor tijdens onderhoudswerken te demonteren omdat de remschoenen enkel op de onderste helft van de koppeling remmen.

Bijkomende veiligheid wordt verkregen door een mechanisch blokkeringssysteem op elke remcylinder. Als optie kunnen bovendien eindschakelaars voorzien worden om de positie van de remcylinders te detecteren. Hun uitgangssignaal kan gebruikt worden om opstart van de

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijven icon.arrow--dark