Wat doet u als uw PLC defect is of een softwaremodificatie nodig heeft, maar niet langer wordt ondersteund door de fabrikant? Peter Goeijenbier van SupportPoints heeft de oplossing: een wereldwijd online ecosysteem van PLC-experts. Het blijkt een start-up met een hoog potentieel te zijn. ``Kennis is een handelswaar, een product dat kan worden verkregen.`` Wie herinnert zich de Simatic S5 nog? Hoewel het eerste systeem van Siemens (Simatic staat voor Siemens en Automatic) het levenslicht zag in 1979, is het waarschijnlijk dat ‘de S5’ een belletje doet rinkelen. Deze PLC (Programmable Logic Controller, een apparaat in de branche dat een machine aanstuurt) zit nog in veel machines ingebouwd en draait stabiel. Maar wat als deze Simatic S5 een update nodig heeft? Wie heeft nog de kennis en ervaring om deze verouderde maar robuuste interface te onderhouden? SupportPoints is een platform met een internationaal netwerk van meer dan 3.500 experts in de PLC-ruimte. Het platform biedt online ondersteuning voor PLC-problemen over de hele wereld om productieprocessen levend te houden. ‘‘ Of het nu gaat om storingen of softwaremodificaties, verouderde of recentere systemen, wij bieden snelle en efficiënte ondersteuning. Elk moment, elke dag. ’’ Dit zijn de woorden van Peter Goeijenbier, oprichter en eigenaar van SupportPoints, die de kneepjes van het vak kent. Enkele van zijn eerdere werkervaringen zijn onder meer een meet- en regeltechnicus, hoofd van de technische afdeling van een energiecentrale, een ziekenhuis en een onderhouds- en betrouwbaarheidsadviseur. Hij werkte bij DSM, Dunea, ‘in the heavy steel’, bij biomassacentrales en in de offshore olie & gas. De afgelopen twaalf jaar werkte hij als adviseur. ‘Ik heb de branche vanuit verschillende perspectieven gezien. Ik heb het meegemaakt: vier uur worstelen met een probleem en helemaal opnieuw beginnen na vier uur hard werken. ’’ Kennis Goeijenbier en zijn team lossen verschillende soorten problemen op. "Allereerst is er een wereldwijd tekort aan gespecialiseerde technische PLC-kennis. Dat tekort bestaat al jaren op de arbeidsmarkt, maar vooral op een specifiek gebied als PLC`s wordt het problematisch. Kennis over logische controllers is slechts in zeldzame gevallen nodig. Bovendien hebben de meeste PLC`s een lange levensduur terwijl de wereld eromheen snel verandert. Dit maakt het moeilijk om de kennis vast te houden. Vooral omdat trainingsprogramma`s zijn opgehouden te bestaan. " Is het - zeker in tijden van industrie 4.0 - niet verstandiger om gewoon een oude PLC te vervangen? "Dat kan een oplossing zijn, maar de gevolgen kunnen groter zijn dan verwacht", zegt Goeijenbier. "Alles stopt onmiddellijk wanneer een PLC wordt vervangen. Het betekent een conversie van oud naar nieuw, dus alle codering moet worden herschreven. Bovendien moet alle nieuw geïnstalleerde software achteraf in gebruik worden genomen; voor kwaliteitscontrole en prestatieborging van installaties. Stel dat u een bedrijf heeft in de farmaceutische industrie. Die worden gemeten aan de hand van FDA- en EMA-standaarden. Geloof me, farmaceutische bedrijven gaan liever door met hun oude systeem." Goeijenbier dringt erop aan om duidelijk te maken dat een PLC geen pc is. Een PLC bevat industriële elektronica, soms volgens de strenge Amerikaanse militaire MIL-normen. Deze kwaliteitscomponenten hebben gemakkelijk een levensduur van > twintig jaar. "Dan bereikt u een punt waarop er geen onderdelen of services meer beschikbaar zijn voor uw PLC. Neem bijvoorbeeld Siemens, die sinds 2020 de Simatic S5 niet meer ondersteunt. Wat doe je als je installatie nog tien jaar kan draaien, maar de PLC een update nodig heeft? In dat geval kunnen Supportpoints de broodnodige kennis bieden, zodat u met uw machine kunt blijven werken." Tijdzones Supportpoints hebben een netwerk opgebouwd van 3.500 experts. Dit netwerk helpt bedrijven om hun machines weer aan de praat te krijgen door de inzichten van experts van over de hele wereld te combineren. SupportPoints ondersteunt zowel defecte PLC`s als PLC-softwaremodificaties en is opgezet als een online marktplaats. Hun mensen zijn programmeurs van over de hele wereld. Dit zijn individuen met jarenlange ervaring in engineering, maar ook gespecialiseerde bedrijven. Vanwege de verscheidenheid aan tijdzones over de hele wereld, is SupportPoints altijd ‘open’. Klanten en experts hebben ook de mogelijkheid om elkaar te beoordelen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Airbnb. Het SupportPoints-platform is ook beschikbaar voor lease als een white-label platform voor bedrijven dat niet wordt ondersteund door SupportPoints. Dit platform heet MySupportSuite. "Onze mensen zijn opgegroeid met PLC`s. Ze kennen oude technieken en programmeertaal door en door. Zo herken je iemand die intern op de technische afdeling werkt. Een interne technicus kent het end-to-end-proces van zijn fabriek heel goed. Maar onze mensen hebben constant verschillende PLC-gerelateerde opdrachten. Ze worden gerekruteerd om een ​​probleem op te lossen en om uitgedaagd te worden." Daarom gelooft hij dat de technische wereld gaat veranderen. ‘’ We gaan het gat van technici niet opvullen. Zolang ik leef, zijn er niet genoeg technici. We moeten een andere oplossing vinden. Ik denk dat we een grote groep technische mensen moeten opleiden die het algemene technische werk kunnen doen. Het zijn de algemene medewerkers van de Technische Dienst die de dagelijkse gang van zaken leiden. Maar als er iets specifieks is, kunnen bedrijven specifieke ondersteunende kennis opdoen. Kennis is een handelsartikel, een artikel dat u kunt aanschaffen; bijvoorbeeld PLC-experts op een betrouwbaar platform van SupportPoints. PLC-kennis als een service. ’’

Geschreven door