Voldoende smering geven aan equipment dat moeilijk bereikbaar is én functioneert in temperaturen van 200º C of daarboven. Dit probleem doet zich vaak voor bij het smeren van kettingen, in productiehallen waar gecoat wordt, in staalfabrieken, in gieterijen, binnen motoren/turbines, fluidsystemen en bij het gebruik van gereedschappen in open vuur. Nanospecialist BLP International uit Hillegom laat met Archoil Nanoborate vetten zien dat het probleemloos kan.
Bij het Beverwijkse Abeko dat zware machines in extreme omstandigheden inzet maakt men goed gebruik van de hittevastheid van Nanoborate vet. Machines werken bij omgevings-temperaturen die regelmatig de 800º C overschrijden, tot aan 1100º C aan toe, en dat elke dag. “Alle smeermiddelen dampen snel weg waardoor heel snel alle bewegende onderdelen ongesmeerd raken. Door de hitte vreten de metalen onderdelen ook sneller op elkaar in” schetst Rob van Hoorn van BLP International de situatie. “Abeko zet vetten in gebaseerd op Nanoborate techniek. Een chemisch gebonden Boron laag voorkomt metaal-op-metaal contact zonder dat de hoge temperaturen daarop van invloed zijn.”
Door Boron in vloeibare vorm bij het metaal te brengen ontstaat een chemisch gebonden oppervlaktelaag die anti-corrosief en extreem slijt- en drukvast is. Daarbij biedt het een wrijvingscoëfficiënt van 0,037 tot 0,01 (ter vergelijking wat mechanisch gebonden waarden: een gewaxte ski op sneeuw 0,051, Teflon op Teflon 0,04). Doordat de ontstane laag niet opbouwt maar sec de buitenste micrometers van het metaal moleculair aanpast blijven toleranties intact. De gebonden laag is bestand tegen temperaturen boven 1800º C. Door de formuleringen toe te passen in onder meer vetten, oliën, verven en fluids kan Boron naar het metaal worden gebracht. Uiteraard kan tijdens nieuwbouw het metaal direct met het Nanoborate proces worden gebonden.
Paul Verdegaal is locatiemanager bij Abeko: “Het is goed te merken dat de Nanoborate theorie in de praktijk ook echt werkt. Waar we altijd na een week of 10 tot maximaal 15 weken moesten reviseren, blijft de zaak nu al 6 maanden draaien. Waar het ophoudt weten we niet, een onlangs uit elkaar gehaalde giek liet zien dat de pennen en bussen nog prima bruikbaar waren. Het scheelt ons veel tijd en revisiekosten.”