Recentelijk is een nieuwe fase afgerond in het zogenaamde OV Saal-project, een openbaar vervoersproject gericht op het traject Schiphol tot Lelystad. Het betrof hier de afronding van de nieuwbouw van het onderstation Pampuspad te Almere, dat het vroegere schakelstation op deze locatie geheel vervangt. De capaciteitsuitbreiding en modernisering van het spoortraject van de nationale luchthaven tot ver in de Flevopolder is overigens hard nodig. Steeds meer mensen pakken de trein tussen Schiphol en Lelystad. Als het spoor hierop niet wordt aangepast, ontstaan er net als op de weg ook hier flinke files. De rijksoverheid heeft ProRail gevraagd de spoorlijn tussen Schiphol en Lelystad om te bouwen tot een moderne ’spoorsnelweg’, met ruimte voor meer treinverkeer. Amsterdam wordt steeds drukker, en ook de ontwikkeling van de Zuidas leidt tot meer reizigers. Tegelijk groeit het treinverkeer van en naar het noorden via de Hanzelijn en krijgt Almere er 60.000 nieuwe woningen bij. Het is een uitdaging om rond Almere en Lelystad en vooral in het drukke Amsterdam het spoor klaar te maken voor de toekomst. Hiertoe is gestart met het project OV SAAL: Openbaar Vervoer Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad. De capaciteit van het spoor vergroten is niet altijd een kwestie van extra spoor neerleggen. Daar is vaak ook niet genoeg ruimte voor. Het spoorwegennet wordt echter zodanig aangepast en gemoderniseerd, dat er per uur meer treinen kunnen rijden. Het nieuwe onderstation Pampuspad, onderdeel van OV SAAL, werd gebouwd in opdracht van Prorail, waarbij Movares verantwoordelijk was voor het ontwerp. De uitvoering van de installaties lag in handen van Strukton Systems Seinwezen & Voeding. Hierbij koos Strukton voor de waterdichte afdichting van de noodzakelijke kabels voor de doorvoersystemen van MCT Brattberg.