Betaalbare pneumatische cobot moet acceptatie versnellen

icon.highlightedarticle.dark Automatisering
7 november 2022
Article image of: Betaalbare pneumatische cobot moet acceptatie versnellen

Een lagere prijs en nog makkelijker en veiliger inzet moet de robotisering in de industrie aanjagen. Dat is precies waar Festo op mikt met de introductie van de eerste pneumatische cobot ter wereld, die in 2023 op de markt komt. Zo’n ­betaalbare cobot kan ook het MKB over de streep trekken.

Tekst: Leendert van der Ent | Fotografie: Festo

Het gebruik van collaboratieve robots (cobots) zit flink in de lift. In 2018 maakte 7% van de bedrijven in Nederland er gebruik van. Volgens een onderzoek van ABB uit 2021 zal het gebruik in de periode 2020-2025 met gemiddeld 17% per jaar toenemen. In hetzelfde onderzoek gaf 84% van de benaderde bedrijven in Europa, de VS en China aan, dat zij voor de komende tien jaar het gebruik van robotica gaan invoeren of uitbreiden. “De cobot laat de robot uit zijn kooi”, zoals Festo CTO Frank Melzer het verwoordt. Hij doelt daarmee op het feit dat een cobot direct kan samenwerken met mensen. Daarbij neemt de cobot vervelende herhalende werkzaamheden over. Uiteraard geldt hier: hoe minder kostbaar dat is en hoe eenvoudiger dat kan worden ingevoerd, hoe meer handelingen er bij bedrijven voor cobot-ondersteuning in aanmerking komen.

Vijf eisen

Cristian Tarragona, hoofd robotica bij Festo:
“Prioriteit nummer één bij het ontwikkelen was een kinderlijk eenvoudige bediening, zonder benodigde voorkennis. We willen de acceptatie onder het personeel maximaal maken. Een tweede belangrijke aspect was de verplaatsbaarheid. De cobot hoeft geen vaste beweging of vaste plek te hebben, maar moet makkelijk van het ene klusje naar het andere kunnen gaan. Als er maar 24 volt en perslucht is.”

Ook punt drie hangt daarmee samen: als de cobot op de plek voor een nieuwe klus aankomt, moet hij makkelijk te integreren zijn met de werkzaamheden van medewerkers, met de producten en met andere instrumenten. Voor Festo was het verder belangrijk de pneumatische cobot goedkoper te kunnen aanbieden dan de elektrisch aangedreven concurrentie. En tot slot moet hij gemakkelijk en veilig in de samenwerking zijn. Een klein onderzoekje leert dat geïnteresseerden dit laatste, samen met eenvoudige bediening, het allerbelangrijkst vinden.

Article image of: Betaalbare pneumatische cobot moet acceptatie versnellen
“Belangrijkste eis: ­veiligheid en bedieningsgemak”
Cristian Tarragona, hoofd robotica bij Festo

Een uurtje

Product manager Jennifer Ziegler maakt inzichtelijk hoe lang het proces van uitpakken van de cobot tot het uitvoeren van een eenvoudige pick-and-place opdracht vergt. Daarvoor is niet meer dan een uur nodig. De bediening gaat intuïtief via een aanraakscherm. Vervolgens is het zaak daarop de startpositie, de positie voor het oppakken en de positie voor het plaatsen vast te leggen – inclusief het openen en sluiten van de grijper. Dat ‘programmeren’ wordt ondersteund door de cobotarm handmatig naar de juiste posities te begeleiden: pakken, plaatsen, positie invoeren. Op deze manier zijn activiteiten zoals labelen, bestucken van elektronica, testen van elektronica en (verf)spuitwerk eenvoudig te automatiseren.

“Een ‘botsing’ voelt net zo ‘natuurlijk’ als wanneer je een collega aanstoot”
Cristian Tarragona

Verplaatsbaarheid

Collega product manager Christopher Waigand licht de verplaatsbaarheid toe. “We hebben de schakelkast in de voet van de IP54-geclassificeerde behuizing ondergebracht. Dat maakt hem zeer compact. Doordat hij minder dan twintig kilo weegt, kan één persoon hem van klus naar klus verplaatsen.”

Arm

De arm heeft een lengte van 67 centimeter – de lengte van een gemiddelde mensenarm. Hij heeft zes direct aangedreven pneumatische motoren en kan een last tot drie kilo aan. Plaatsing gebeurt tot op 0,3 millimeter nauwkeurig. Die standaardconfiguratie maakt hem volgens Festo geschikt voor 80% van alle toepassingen. Later zullen varianten volgen om de overige 20% af te dekken.

Zacht

Tarragona: “In het design kozen we voor zachte lijnen en dat sluit aan bij de aanraking. Als er een aanraking gesignaleerd wordt, wordt in milliseconden een rem op de pneumatiek gezet waardoor de kracht wegvalt. Een ‘botsing’ voelt daarmee net zo ‘natuurlijk’ als wanneer je een collega aanstoot – de pneumatiek zorgt voor minder massa.”

Acceptatie

De vriendelijke aanraking is gericht op maximale acceptatie. Dat komt uit nog meer kenmerken naar voren. Als de cobot in 2023 op de markt komt, kunnen klanten hem enige tijd op proef gebruiken. Zo nodig wordt ondanks het geclaimde makkelijke gebruik toch een training verzorgd. Bovendien wil Festo voortdurend feedback van klanten in de cobot blijven verwerken.
________________________________________________
Dit artikel is gebaseerd op de Festo TechTalk over Forward Future Robotics in mei 2022.

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijvenicon.arrow--dark