Ontdek hoe Ysco haar onderhoudsprocessen heeft getransformeerd en de uptime, efficiëntie en compliance heeft verbeterd met het mobiele en geïntegreerde EAM-systeem van Ultimo.
Wat doe je als de leverancier van je Asset Management systeem ermee stopt? Marino Vandooren, Technical Manager en Preventieadviseur bij Ysco, stond voor deze uitdaging en werd gedwongen om opnieuw de markt te gaan verkennen.
Ysco is een toonaangevende Europese producent van private label-ijsproducten, met hoofdzetel in België en een tweede fabriek in Frankrijk. Het bedrijf is gespecialiseerd in het produceren van ijs onder huismerken voor grote Europese retailers. Ysco staat bekend om zijn technologische automatisering, schaalvoordelen en klantgerichte maatwerkoplossingen. Na jarenlang onderdeel te zijn geweest van de zuivelcoöperatie Milcobel, werd Ysco in 2024 overgenomen door de investeringsfondsen Davidson Kempner en Afendis, met als doel verdere groei en internationale expansie mogelijk te maken.
Marino Vandooren benoemt drie uitdagingen waar hij als verantwoordelijke van de afdeling Maintenance, samen met zo’n 50 collega’s, tegenaan liep:
Wat Marino vooral belangrijk vond, was het horen van ervaringen van andere, vergelijkbare bedrijven. Naast zijn werkzaamheden voor Ysco is hij ook actief betrokken bij Syntra West, een Vlaamse stuurgroep voor onderhoudsmanagers. “De naam Ultimo viel daar vaak en wat mij aansprak was al het positieve wat ik hoorde rondom mobiliteit, gebruiksgemak en integratiemogelijkheden.”
Zoveel mogelijk historische data over preventief onderhoud, werkprocessen, maar ook lopende opdrachten (bestellingen) overnemen. Dat was het belangrijkste uitgangspunt. Marino vertelt daar het volgende over: “Het project werd eind juni 2023 gestart, ging live begin 2024 en werd grotendeels afgerond in november 2024. Dat het veel tijd en energie heeft gekost, is logisch: je gaat van een systeem waarin je weinig velden kon invullen naar een veel completer maintenance systeem, waarin kwaliteitsaspecten beter zijn geborgd. Bovendien moet je zowel met de leverancier als je collega’s overeenstemming verkrijgen over benamingen en de manier van rapporteren. Wat ik enorm waardeer, is hoe ik door een vakkundig projectteam van Ultimo daarbij geholpen ben.”
De Enterprise Asset Management-software werd daarnaast uitgebreid met aanvullende HSE Modules (Health, Safety & Environment) waardoor Ultimo inmiddels niet alleen door de afdeling Maintenance maar ook door de afdeling Kwaliteitsdienst wordt gebruikt.
Inmiddels kunnen de techniekers van Marino de assets (productiemiddelen) via een QR-code en tablet scannen, waardoor er grip en controle is over alle onderhoudswerkzaamheden en bestellingen. “Zeer belangrijk om te benoemen is dat Ultimo een koppeling heeft met ons CRM-systeem, JD Edwards van Oracle. Dat betekent bijvoorbeeld dat bestellingen van spare parts niet opnieuw ingevoerd hoeven te worden en de afdeling Maintenance en Administratie op elkaar zijn afgestemd. Ook andere afdelingen, zoals het technisch warehouse en onze kwaliteitsdienst, profiteren van deze integratie.”
Marino schat in dat inmiddels vier tot vijf standalone softwarepakketten vervangen zijn door de integratie met JD Edwards: minder kosten door minder leveranciers en maatwerk. Maar er zijn grotere resultaten te melden:
Naar verwachting zal Ultimo een steeds grotere rol gaan spelen op de twee productiesites in het Belgische Langemark en het Franse Argentan. Er liggen bijvoorbeeld kansen op het gebied van fleetbeheer (wagenpark) door een additionele module in te richten. Assets bevinden zich immers ook buiten de productiesites.