Niet één, maar twaalf bedrijven zijn op dinsdag 27 november uitgeroepen tot Slimste Bedrijf van Nederland. Volgens de jury waren alle genomineerde op hun eigen manier slim bezig en zou een keuze voor één van hen de andere elf tekort doen.
Het Almelose metaalverwerkende bedrijf Boessenkool vergrootte zijn marktaandeel in de internationale offshore olie- en gasindustrie door de nadruk te leggen op vakmanschap en kwaliteit. Bij Lable uit Leeuwarden zet jong talent zich in voor het creëren van maatschappelijke waarde. Internetbedrijf Netvlies wist de snelle groei en het enthousiasme van de medewerkers in te zetten in een solide, florerende organisatie. Imagro ontwikkelde de enige en leukste broedplaats op het platteland, waar ze ondernemers en managers inspireren om anders te kijken en anders te doen.
Ingenieursbureau Jansen Venneboer in het Overijsselse Wijhe weet toegevoegde waarde te bieden aan zijn klanten door optimaal gebruik te maken van het aanwezige vakmanschap. Dit doet ook de producent van hogedruksystemen Resato in het Drentse Roden, waardoor het uistekend kan concurreren met buitenlandse partijen. Verpakkingsbedrijf Montapacking tenslotte creëert werkgelegenheid voor alle mensen, ook die met een beperking en langdurig werklozen, en floreert dankzij een slim uitgekiende cellenstructuur.
Ook VVV Zuid-Limburg, Bouwbedrijf Kesselaar, Ladage, een horecaketen uit Rotterdam, Food Connect en Parktheater Eindhoven vielen in de prijzen.
De verkiezing Slimste bedrijf van Nederland is een initiatief van MKB Krachtcentrale van het project Sociale Innovatie van Syntens Innovatiecentrum. Met de prijs wil het innovatiecentrum sociale innovatie op de kaart te zetten als voorwaarde en aanjager van ‘harde’ technologische innovatie. Dankzij sociale innovatie weten organisatie beter gebruik te maken van de potentie van hun medewerkers, onder meer door ze bij het bedrijfsbeleid te betrekken en kennis te delen. Uit recent onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat bedrijven die dit doen, niet alleen meer nieuwe producten en diensten ontwikkelen, maar ook beter presteren op het gebied van productiviteit en het vergroten van hun marktaandeel. Volgens Anke Wiersma, een van de initiatiefnemers van MKB Krachtcentrale, halen de twaalf winnaars het beste uit hun mensen, voor welvaart en welzijn. ‘U bent een voorbeeld voor andere bedrijven. We hopen dat u andere bedrijven hiermee gaat besmetten,’ zo verklaarde zij tijdens de prijsuitreiking.