Leergang Vaardigheden voor Reliability & Maintenance Engineering

icon.calendar.dark
21 september - 1 2023

"De vaardigheidsleergang voor verbeteraars in & Asset-  & Maintenance-Management"
Organisatie: NVDO
Startdatum: 21 september 2023
Locatie: Postillion Hotel Amersfoort, Putten, Gelderland

In Company mogelijk

Wie creëert overzicht en wie knoopt de touwtjes aan elkaar? Wie maakt de verbinding tussen de specialisten en wie kijkt er goed naar de toegevoegde waarde van verbeteringen? Wie wil zijn vaardigheid en zelfvertrouwen verder ontwikkelen?

“De vaardigheids leergang voor verbeteraars in & Asset-  & Maintenance-Management”
Organisatie: NVDO
Startdatum: 21 september 2023
Locatie: Postillion Hotel Amersfoort, Putten, Gelderland

Wie creëert overzicht en wie knoopt de touwtjes aan elkaar? Wie maakt de verbinding tussen de specialisten en wie kijkt er goed naar de toegevoegde waarde van verbeteringen? Wie wil zijn vaardigheid en zelfvertrouwen verder ontwikkelen?

Verbeteraar in Asset- & Maintenance Management

Al meer dan 20 jaar verzorgt CoThink in samenwerking met de NVDO de leergang Vaardigheden voor Reliability & Maintenance Engineering. De visie op de rol als verbeteraar in Asset- & Maintenance Management heeft zich in die tijd duidelijk bewezen en vormt nog steeds de basis voor deze leergang. Een verbeteraar die niet alleen handelt vanuit eigen inhoudelijke technische expertise, maar die in staat is een faciliterende rol te pakken. Door de verbinding te maken en vertrouwen te creëren tussen collega’s en andere experts weet hij de juiste kennis en ervaring boven water te krijgen. De basis voor robuust onderzoek en verbetering.

Gestructureerde aanpak

Het hanteren van een gestructureerde aanpak is daarbij van groot belang. Daarom wordt de deelnemer vaardig in de beste methoden en leert hij hoe en wanneer deze methoden te gebruiken voor de vraagstukken in Asset- & Maintenance Management. Maar de deelnemer leert daarbij ook hoe collega’s te betrekken, om groepen te faciliteren en te motiveren. Uiteraard speelt inbedding van de RE of ME in de organisatie een belangrijke rol. Tijdens de leergang wordt daarnaast veel aandacht besteed aan voorwaarden voor succesvolle implementatie. Niet alleen de ‘harde’, maar ook de ‘hardnekkige’ kant krijgt veel aandacht. Deelnemers werken tijdens de leergang aan eigen projecten, zodat de training zich ruimschoots terugverdient.

Hoewel de leergang R&ME een groot succes is binnen het opleidingsaanbod van de NVDO, staat ook de ontwikkeling van deze leergang niet stil. Met een deels vernieuwd programma blijft het een onmisbaar onderdeel in de persoonlijke ontwikkeling van iedere (toekomstige) reliability- of maintenance engineer.

Doel

Tijdens de leergang ligt de nadruk op het verwerven van vaardigheden:

  • Vaardigheid in methoden voor het effectief en efficiënt oplossen en voorkomen van storingen en problemen, om de prestaties van assets te verbeteren, zoals methoden voor Root Cause Analyse (RCA), Reliability Centred Maintenance (RCM) en predictive maintenance
  • Vaardigheid in methoden voor het verbeteren van onderhoudsprocessen, zoals methoden voor lean maintenance
  • (Inter)persoonlijke vaardigheden om persoonlijke effectiviteit in de rol als R&ME te vergroten, zoals het onbevangen kunnen leiden van verbetergroepen

De leergang R&ME is erop gericht dat de deelnemers beter in staat zijn een faciliterende rol te vervullen, als spin in het web van continu verbeteren. Het resultaat is dat zij gestructureerd en systematisch verbeterprojecten begeleiden. Met andere woorden; de deelnemers worden “kampioen” in aanpak en methoden, in het ondersteunen van teams bij het kritisch analyseren van vraagstukken en het zoeken naar creatieve oplossingen. Meer generalist dan specialist!

Na afloop van de leergang beschikt de organisatie over een doelgerichte, slagvaardige verbeteraar in Asset- & Maintenance Management.

De opbouw van de leergang

De leergang bestaat uit 8 inhoudelijke modulen die verspreid aan de orde komen.

Module 1; Inleiding en oriëntatie op rol Reliability- en Maintenance Engineering, methoden voor bepalen focus R&ME en RATIOneel continu verbeteren

Module 2; Vaardigheden voor het oplossen van problemen en root cause analyse (Introductiegame, Event Mapping, Problem Analyse, Human Factor Analyse)

Module 3; Facilitatorvaardigheden en ontwikkeling persoonlijke effectiviteit (incl. Whole Brain Thinking)

Module 4; Vaardigheden voor Lean Maintenance

Module 5; Toegepaste data analyse voor RCA en Predictive Maintenance

Module 6; Theorie onderhoudstechnologie voor Asset Management

Module 7; Vaardigheden voor FMEA/FMECA en RCM

Module 8; Effectieve implementatie van de R&ME functie

Er wordt tijdens deze leergang gestreefd naar maximale transfer van getrainde vaardigheden naar de eigen werkplek:

  • Direct leidinggevenden zijn bij de eerste als de laatste dag aanwezig, zodat zij ontdekken hoe zij de beste voorwaarden kunnen creëren voor een maximaal rendement
  • Tijdens de leergang wordt onder begeleiding van de trainers gewerkt aan een eigen project waarbinnen de getrainde methoden en principes direct worden toegepast. Daardoor wordt niet alleen op eigen vraagstukken geoefend, maar direct gewerkt aan verbetering van Asset- & Maintenance Management prestaties
  • Deelnemers faciliteren (als onderdeel van de training) een vraagstuk bij de organisatie van een andere deelnemer, in aanwezigheid van een coach van CoThink, om een unieke ervaring op te doen en nog meer  vertrouwen te krijgen in de toepassing van getrainde vaardigheden, zelfs in onbekende situaties

Aan de leergang is een certificaat verbonden. Op basis van bewezen vaardigheid en inzet wordt deze uitgereikt met het predicaat brons, zilver of goud. Na certificering kunnen deelnemers toetreden tot de actieve groep van oud deelnemers (alumni R&ME).

Bestemd voor

De leergang Vaardigheden voor Reliability- en Maintenance Engineering is bestemd voor iedereen die verantwoordelijk is voor het verbeteren van de prestaties van de assets en de organisatie, medewerkers uit Productie, Procestechnologie en de Asset- & Maintenance organisatie. Werkzaam bij zowel asset owners als bij toeleveranciers van diensten (zoals advies- en ingenieursbureaus en aannemers).

De leergang R&ME is erop gericht dat de deelnemers beter in staat zijn een faciliterende rol te vervullen, als spin in het web van continu verbeteren. Het resultaat is dat zij gestructureerd en systematisch verbeterprojecten begeleiden. Met andere woorden; de deelnemers worden “kampioen” in aanpak en methode, in het ondersteunen van teams bij het kritisch analyseren van vraagstukken en het zoeken naar creatieve oplossingen. Meer generalist dan specialist!

Praktijkcase: RATIO-aanpak

Ton Huibers (Hoofd Technische Dienst, Vlisco, Maintenance Manager van het jaar 2013)

“In 2009 volgde ik de leergang R&ME. Dat hielp mij bij het opbouwen van een netwerk. Mijn pragmatische aanpak werd aangevuld met benaderingen om betrouwbare informatie te krijgen. Dat helpt ons bij weloverwogen besluitvorming en leidt tot effectiever resultaat. Als manager heeft de RATIO-aanpak mij geholpen om een hogere beschikbaarheid en betrouwbaarheid te realiseren. En wel binnen budget! Daarnaast ondersteunde de leergang mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik kreeg meer inzicht in het belang van eigenaarschap, de kracht van faciliteren en in hoe medewerkers te inspireren zijn. De aangeleerde methoden zijn daarom vooral een probaat communicatiemiddel. Ze hebben het werk voor mij eenvoudiger gemaakt. Binnen Vlisco wordt de RATIO-aanpak nu breed toegepast. Niet alleen binnen de Technische Dienst, maar ook bij Productie en Proces & Quality. Als bedrijf zijn we op weg naar een lerende organisatie”

Olga Boot (Reliability Engineer, Gasunie):
“De kracht van de leergang zit hem in toepasbaarheid, herhaling en oefening. Ik heb geleerd om relevante informatie over een vraagstuk boven water te krijgen; door het stellen van de juiste vragen. Daardoor ontstaat inzicht en overzicht: voor werkvloer en management. Dus schrijf ik geen dikke rapporten meer. De ultieme oefening is het faciliteren van een probleem in het bedrijf van een cursusgenoot. Zonder inhoudelijke kennis vertrouwde ik op mijn vaardigheid in de methoden. En dat werkte!”