AR/VR in stroomversnelling door Covid

icon.highlightedarticle.dark Tech & Onderhoud
37 bekeken Laatste wijziging: 9 mei 2023
Article image of: AR/VR in stroomversnelling door Covid

Tekst: Leendert van der Ent | Fotografie: Adobe Stock

Corona heeft de ontwikkeling van onderhoud op afstand met VR-brillen v­ersneld. Een van de koplopers in deze ontwikkeling is ASML. De angst voor het prijsgeven van fabrieksgeheimen heeft plaatsgemaakt voor enthousiasme over hoe snel en goedkoop AR/VR is, vertelt director customer support van ASML Michiel Haverkorn van Rijsewijk.

De lithografiemachines voor chipproductie van ASML worden overal ter wereld ingezet. Het zijn er nu al meer dan 250. “De groei van onze installed base maakt onderhoud en service steeds belangrijker”, zegt Haverkorn van Rijsewijk. Al voor corona waren ASML en zijn klanten bekend met de mogelijkheden van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR), maar de angst voor inbreuk op intellectueel eigendom hield praktijktoepassing tegen. En dus bleven de specialisten de wereld overvliegen om analyses, onderhoud en reparaties uit te voeren. En toen sloeg de pandemie toe en was er geen keus meer. De chipmachines moeten blijven draaien, ook als reizen onmogelijk is. “De pandemie heeft een ongekende doorbraak van AR voor service afgedwongen”, stelt Haverkorn van Rijsewijk nu vast. “Om machines bij klanten operationeel te houden, hebben we de oplossing in bestaande AR/VR-software gezocht van één leverancier. Met de slimme MS Hololens bril, de bijbehorende MS Remote Assist ondersteuningssoftware en videoconferencing via MS Teams konden we onze klanten snel een oplossing op afstand bieden.”

“De pandemie heeft een ongekende ­doorbraak van AR voor service afgedwongen”
Michiel Haverkorn van Rijsewijk, director customer support ASML

Intellectueel eigendom

Experts kijken via de hololens mee met lokale monteurs bij de machine van de klant en geven hun instructies door. Haverkorn van Rijsewijk: “Vroeger verzamelden we wel diagnostische data op afstand, maar het is nieuw om real-time te beoordelen wat er gebeurt. Het probleem was niet de technologie. Wij vonden het vooral eng dat klanten met ons mee zouden kunnen kijken. En klanten vonden het eng dat wij bij hen in de keuken konden kijken. Voorheen was het echt ondenkbaar dat er een laptop of telefoon met camera mee de fabriek in zou gaan. Alles draait bij ons en bij hen om intellectueel eigendom (IP).”

“Wij vonden het eng dat klanten met ons mee ­zouden kunnen kijken en vice versa”
Michiel Haverkorn van Rijsewijk, ASML

Transparantie

De oplossing lag in heldere afspraken, om te beginnen bij de gebruikerstoepassingen rond ‘support escalatie’. Dat betekent dat ASML de contacten opschaalt van de lokale ASML-monteur bij de klant, naar ASML regionale ondersteuning en uiteindelijk wereldwijde expert-ondersteuning, veelal vanuit Veldhoven. Haverkorn van Rijsewijk: “We kwamen uit op volledige transparantie met de klant over welke informatie wordt gedeeld. De klant kijkt mee en heeft de mogelijkheid om bij een IP-schending de communicatie stil te leggen.”

Enorme versnelling

Met de nieuwe benadering bleek een enorme versnelling mogelijk. In plaats van drie tot vier dagen liep de responstijd voor de benodigde expertise terug naar 15 of 30 minuten. Haverkorn van Rijsewijk: “Die voordelen bleken zo groot dat ook het geplande onderhoud of upgrades al snel op dezelfde manier werden geregeld. Het aantal gebruikstoepassingen groeit snel, ook bij onze toeleveranciers, die 85% van onze machines maken. De volgende stap was toepassing van AR/VR in trainingen. De voordelen beperken zich niet tot een snellere responstijd en daardoor meer ‘uptime’ van de machines. Er gaat ook meer meteen de eerste keer goed en er is een grote besparing op reistijd en -kosten.”

Blijvend

Het begon met COVID, maar deze oplossingen zijn blijvend, weet Haverkort van Rijsewijk. “Onze klanten zien de voordelen, omarmen de benadering en staan zaken toe die eerst ondenkbaar waren. Het draagvlak is gegroeid. Daarom voorzien wij een verdere toename van het aantal toepassingen, ook buiten het domein van service en onderhoud, bijvoorbeeld in de productontwikkeling. We kunnen hele teams gaan trainen in het gebruik van de apparatuur en de procedures zo goed mogelijk aanpassen om deze technologie optimaal te benutten. Zeker als de slimme brillen nog beter worden aangepast aan toepassing in cleanrooms, kan het aantal toepassingen groeien. Overigens kunnen we ze ook nu al in cleanrooms tot klasse 5 gebruiken.”

Article image of: AR/VR in stroomversnelling door Covid

Gebruikersfeedback

ASML heeft zijn AR/VR-toepassingen in één jaar opgeschaald van ‘pionieren’ naar 1.500 getrainde gebruikers. Haverkort van Rijsewijk: “We vragen hun feedback op, zodat de fabrikant snel verbeteringen kan doorvoeren in hard- en software, bijvoorbeeld op het vlak van de ergonomie. Op basis van de feedback kan de leverancier ook de gebruiksvoorschriften aanpassen.” Een praktisch punt is de levensduur van de batterij. Die is nu zo’n twee à drie uur, terwijl een typische ingreep toch wel zo’n acht uur vergt. Mogelijkheden om dat op te lossen zijn een batterypack of de inzet van twee brillen, zodat er één aan de oplader kan terwijl de andere in gebruik is. Een ander punt is het comfort. “Na een paar uur met zo’n bril op kan het zijn dat die niet lekker meer zit en dat gebruikers last van duizeligheid krijgen”, vertelt Haverkort van Rijsewijk. “Dus is het zaak na twee uur gebruik even een rustmoment in te bouwen. En momenteel is het gebruik van de hololens in combinatie met een veiligheidsbril en een ‘hard hat’ echt nog niet te doen.”

Werkinstructies

Naast mondelinge support op afstand en het ad hoc delen van informatie komen er nieuwe manieren bij om de technologie te gebruiken, bijvoorbeeld met (standaard) werkinstructies, inclusief animaties, die op de slimme bril stap voor stap, precies op het juiste werkgebied, vertellen wat de monteur moet doen. “Dat geeft minder vergissingen en is ook veiliger”, stelt Haverkort van Rijsewijk vast. Om op locatie bij de klant nog dieper in de machine en zijn geheimen te kunnen doordringen, werkt ASML ook aan nieuwe procedures. “In het geval van werk op afstand aan IP-gevoelige delen van de machine, kunnen we werkinstructies naar de hololens sturen, waarbij de gevoelige informatie alleen tijdelijk beschikbaar komt voor de brildrager.” Zo kan het aantal toepassingen nog verder toenemen. ●

Dit artikel is gebaseerd op een presentatie tijdens het Online Event Virtual & Augmented Reality in Service van de stichting World Class Maintenance op 15 maart 2021.

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijvenicon.arrow--dark