‘De machine moet de mens ontzorgen, niet andersom’

icon.highlightedarticle.dark Machines/installaties
95 bekeken Laatste wijziging: 15 december 2024
Demo Cobot van Omron
Demo Cobot van Omron | Foto: Omron

Onderhoudsmedewerkers en procesoperators een leuke, zinvolle werkdag bieden. Dat is de missie van automatiseringsbedrijf Omron. “Automatisering moet omarmd worden, maar dan wel inclusief het team dat erachter staat.”

Begin oktober vond in Den Bosch de aftrap plaats van de Europese ‘Make It Excellent’-tour: een rondgang van Omron Industrial Automation en IT-partner Dassault Systèmes om de nieuwste innovaties op het gebied van industriële automatisering aan Europa te presenteren. Automatisering is een hot item, want in heel Europa kampen nagenoeg alle industriële bedrijven met groeiende personeelstekorten.

Maarten Mooi, general manager Benelux bij industriële automatiseerder Omron
Maarten Mooi, general manager Benelux bij industriële automatiseerder Omron | foto: Omron
“Ik heb weleens medewerkers urenlang bakken uit de ene machine zien halen en in de andere machine zien zetten; dat kan leuker ”
Maarten Mooi, Omron

Saai werk

“De groep mensen die ‘saai’ werk willen doen, slinkt”, zegt Maarten Mooi, general manager Benelux bij Omron. Mooi heeft in die functie al bij talloze bedrijven in heel Europa in de keuken kunnen kijken. “Ik heb weleens medewerkers urenlang bakken uit de ene machine zien halen en in de andere machine zien zetten. Wat zo’n persoon daar zelf van vindt, is niet aan mij, maar ik denk dan: dat kan zinvoller, dat kan leuker.”

Van klantvraag naar visie

Als klanten bij de automatiseerder aankloppen, doen ze dat doorgaans met een simpele vraag: bouw een machine waarmee we met minder mensen dezelfde productie kunnen draaien, of waarmee we kunnen opschalen zonder extra personeel. Mooi: “Dat is ook logisch, want zo’n bedrijf wil een zekere productie kunnen draaien tegen voorspelbare kosten. Maar wij werken anders.”

Behoefte in kaart brengen

Omron maakt er een gewoonte van om niet te ontwerpen vanuit die initiële vraag, maar eerst grondig met de klant rond de tafel te gaan. “We willen de klant leren kennen en ontdekken waar uitdagingen en behoeften liggen. En het leuke is: in 99% van de gevallen weten ze dat eigenlijk zelf helemaal niet.”

De toegevoegde waarde van de automatiseringsspecialist is op dat moment helemaal niet het eenvoudigweg bouwen van die machine, maar zit ‘m in visie. “Wij kennen de markt waar zo’n klant actief is, want we doen dit werk wereldwijd voor tal van partijen. Wij kennen de regio. Wij kennen de uitdagingen in de branche,” legt Mooi uit. “En dat gaan we vervolgens terugpresenteren naar zo’n klant: kijk, dit zijn jullie klanten, dit zijn uitdagingen en behoeftes in jullie regio en marktsegment, en dit is waar we samen mee aan de slag zouden moeten gaan. Dan bouw je niet meer simpelweg naar aanleiding van een vraag, maar je ontwikkelt naar behoefte.”

Ontwerpen naar latente behoefte

Die behoefte is in verreweg de meeste gevallen latent, weet Mooi inmiddels uit de praktijk. “Als Henry Ford simpelweg naar vraag had gebouwd, was hij snellere paarden gaan fokken. Maar hij ontwikkelde de automobiel. Daar vroeg niemand naar, maar het vulde wel de behoefte in. Dát is waar het om gaat, ook in deze moderne tijd.”

“Eén aspect van vrijwel elk innovatie- en automatiseringstraject is het uitfaseren van lopendebandwerk ”
Maarten Mooi, Omron

Voorspelbaarheid

“Personeel wordt niet alleen schaarser, maar het wordt ook steeds lastiger om qua kostprijs te concurreren met landen als China. En waar vrijwel elk bedrijf mee worstelt, is de voorspelbaarheid van hun productie. Neem een bierbrouwer,” geeft Mooi als voorbeeld. “Afgelopen zomer was er een EK voetbal. Elke keer als het Nederlands elftal een ronde verder komt, komt er weer een grote order binnen. Want de horeca zit stampvol op zo’n voetbalavond. Maar weet je zeker dat je die order binnen een paar dagen foutloos kunt uitleveren? Weet je waar je afhankelijkheden zitten? Hoe ga je ermee om als een batch ineens afgekeurd is? Dat is voorspelbaarheid: weten – echt zéker weten – wat je kunt waarmaken en grip hebben op alle omstandigheden. Maar dát is lastig.”

Lopendebandwerk uitfaseren

Omron helpt zijn klanten uiteindelijk het meest met de durf en de visie om slim en effectief te innoveren en automatiseren. Dat is nodig om concurrerend te blijven ten opzichte van partijen op andere continenten, maar zeker ook vanuit menselijk perspectief. “Eén aspect van vrijwel elk innovatie- en automatiseringstraject is het uitfaseren van lopendebandwerk,” zegt Mooi. “We halen die schaarse, waardevolle medewerker weg achter de lopende band, en creëren een productieketen waarin zijn werk veel zinvoller en leuker wordt. Automatiseren en innoveren gaat niet om het overbodig maken van mensen: het is een gezamenlijk traject om beter te gaan presteren, dus inclusief het team dat achter de machines staat.”

“Uiteindelijk verschuift dan de verantwoordelijkheid van zo’n medewerker,” sluit Mooi af. “Niet meer bakken van de ene in de andere machine zetten, maar veel leuker, intuïtiever en afwisselender werk doen. Laat die machine maar het saaie, repetitieve werk doen. We willen namelijk dat medewerkers – als ze dat zelf willen – over tien jaar nog steeds gezond, met plezier en zonder zorgen hun werk kunnen doen. De machine moet immers de mens ontzorgen – niet andersom.”

Profile picture of Martijn Kroese MA

Geschreven door Martijn Kroese MA

Lees meer van Martijn Kroese MA icon.arrow--dark

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijven icon.arrow--dark