De verschillende types motorreductoren hebben voor- en nadelen. We vergelijken hier de verschillende haakse overbrengingen: wormwiel, hypoïde en kegelwiel.
Welke voor- en nadelen hebben de verschillende soorten motorreductoren? En valt er nog iets te verbeteren aan het ontwerp?
De verschillende types motorreductoren hebben voor- en nadelen. We vergelijken hier de verschillende haakse overbrengingen: wormwiel, hypoïde en kegelwiel.
De voor- en nadelen van wormwiel-, hypoïde en kegelwieloverbrengingen.
Dit type kenmerkt zich door hoogwaardige kwaliteit, compactheid en universele bouwvorm. Het is voordelig in de aanschaf, zelfremmend bij bepaalde reducties en geluidsarm. Een nadeel is relatief weinig rendement en dus niet echt duurzaam.
Het is een energiezuinig alternatief voor wormwieloverbrenging, waar grote verliezen zijn door de glijweerstand tussen worm en wormwiel. De hypoïde aandrijving heeft minimale rolweerstand tussen de tandwielen, waardoor het rendement hoog is. Deze reductor kost wel meer geld. De vraag is daarom of de investering loont.
Dit is de meest efficiënte haakse overbrenging, met een lange levensduur. Het kegelwiel is geschikt voor zware omstandigheden en onderhoudsarm. Voor het grootste rendement wordt wel een hogere prijs betaald dan de andere genoemde aandrijvingen.
Innovaties, of verbeteringen, bij reductoren zijn vooral te behalen door de weerstand te verminderen en een energiezuinigere elektromotor te gebruiken.
De voornaamste innovatie is het beperken van energieverlies door de weerstand te verlagen. Want hoe efficiënter een machine draait hoe beter. Minder weerstand en dus hoger rendement valt te bereiken dankzij een gladder oppervlak of goede smeermiddelen. Tandwielwrijving is een bekend voorbeeld van rendementsverlies.
Aan de reductoren zelf valt weinig te verbeteren, de verbetering zit hem vooral in de elektromotor. Daar gelden in Europees verband steeds strengere regels wat betreft energieklasse en efficiency. De regels gelden niet specifiek voor reductoren. Het is vaak ook niet financieel interessant om een reductor met een laag rendement te vervangen. Zeker niet als het om een toepassing gaat die niet continu draait. Bijvoorbeeld bij een sorteerder met een wormwielreductor die nogal eens stil staat, is het economisch niet verantwoord om die te vervangen door een dure reductor die iets energiezuiniger werkt.
De laatste tien, vijftien jaar zijn de planetaire reductoren in opkomst. De combinatie van een klein huis met groot vermogen is populair. Het nadeel ervan is dat het rendement niet optimaal is. Er ontstaat nogal wat warmte in de kleine behuizing. Daardoor wordt de reductor snel te heet en is een koelelement nodig.
De vraag naar reductoren die een haakse aandrijving mogelijk maken zit in de lift. De prijzen voor deze reductoren worden steeds betaalbaarder. Met minder geld dan vroeger is het mogelijk een behoorlijk rendement te behalen, onder meer doordat het materiaal waarvan de reductoronderdelen gemaakt zijn, een spiegelglad oppervlak hebben.
Lees dan ook deze artikelen: