Motorreductoren: voor- en nadelen & innovaties

icon.highlightedarticle.dark Elektrische aandrijftechniek
63 bekeken Laatste wijziging: 15 december 2024
Motorreductoren zijn bedoeld om het aantal rpm omlaag te brengen en het koppel omhoog.
Motorreductoren zijn bedoeld om het aantal rpm omlaag te brengen en het koppel omhoog. | Foto: Adobe Stock

Welke voor- en nadelen hebben de verschillende soorten motorreductoren? En valt er nog iets te verbeteren aan het ontwerp?

De verschillende types motorreductoren hebben voor- en nadelen. We vergelijken hier de verschillende haakse overbrengingen: wormwiel, hypoïde en kegelwiel.

Vergelijking wormwiel, hypoïde en kegelwiel
Vergelijking wormwiel, hypoïde en kegelwiel | foto: Proces Media

Voor- en nadelen

De voor- en nadelen van wormwiel-, hypoïde en kegelwieloverbrengingen.

Wormwiel

Dit type kenmerkt zich door hoogwaardige kwaliteit, compactheid en universele bouwvorm. Het is voordelig in de aanschaf, zelfremmend bij bepaalde reducties en geluidsarm. Een nadeel is relatief weinig rendement en dus niet echt duurzaam.

Hypoïde

Het is een energiezuinig alternatief voor wormwieloverbrenging, waar grote verliezen zijn door de glijweerstand tussen worm en wormwiel. De hypoïde aandrijving heeft minimale rolweerstand tussen de tandwielen, waardoor het rendement hoog is. Deze reductor kost wel meer geld. De vraag is daarom of de investering loont.

Hypoide reductor
Hypoide reductor | foto:Adobe Stock

Kegelwiel

Dit is de meest efficiënte haakse overbrenging, met een lange levensduur. Het kegelwiel is geschikt voor zware omstandigheden en onderhoudsarm. Voor het grootste rendement wordt wel een hogere prijs betaald dan de andere genoemde aandrijvingen.

Verbeteringen

Innovaties, of verbeteringen, bij reductoren zijn vooral te behalen door de weerstand te verminderen en een energiezuinigere elektromotor te gebruiken.

Weerstand

De voornaamste innovatie is het beperken van energieverlies door de weerstand te verlagen. Want hoe efficiënter een machine draait hoe beter. Minder weerstand en dus hoger rendement valt te bereiken dankzij een gladder oppervlak of goede smeermiddelen. Tandwielwrijving is een bekend voorbeeld van rendementsverlies.

Elektromotor

Aan de reductoren zelf valt weinig te verbeteren, de verbetering zit hem vooral in de elektromotor. Daar gelden in Europees verband steeds strengere regels wat betreft energieklasse en efficiency. De regels gelden niet specifiek voor reductoren. Het is vaak ook niet financieel interessant om een reductor met een laag rendement te vervangen. Zeker niet als het om een toepassing gaat die niet continu draait. Bijvoorbeeld bij een sorteerder met een wormwielreductor die nogal eens stil staat, is het economisch niet verantwoord om die te vervangen door een dure reductor die iets energiezuiniger werkt.

Overzicht van diverse types elektromotoren; hoe hoger het cijfer, hoe energiezuiniger.
Overzicht van diverse types elektromotoren; hoe hoger het cijfer, hoe energiezuiniger. | foto:Fernando J.T.E. Ferreira, Universiteit van Coimbra

Populaire modellen: planetair en haaks

De laatste tien, vijftien jaar zijn de planetaire reductoren in opkomst. De combinatie van een klein huis met groot vermogen is populair. Het nadeel ervan is dat het rendement niet optimaal is. Er ontstaat nogal wat warmte in de kleine behuizing. Daardoor wordt de reductor snel te heet en is een koelelement nodig.

Een elektromotor met een haakse reductor wordt veel toegepast in de procesindustrie
Een elektromotor met een haakse reductor wordt veel toegepast in de procesindustrie | foto:Adobe Stock

De vraag naar reductoren die een haakse aandrijving mogelijk maken zit in de lift. De prijzen voor deze reductoren worden steeds betaalbaarder. Met minder geld dan vroeger is het mogelijk een behoorlijk rendement te behalen, onder meer doordat het materiaal waarvan de reductoronderdelen gemaakt zijn, een spiegelglad oppervlak hebben.

Meer lezen over motorreductoren?

Lees dan ook deze artikelen:

Motorreductor: wat is het en hoe werkt het?

Motorreductoren: waar pas je ze toe?

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijven icon.arrow--dark