Tekst: Marjan Hammink | Fotografie: Marco Vellinga
Als een van de twee machines het onverwacht laat afweten door een defect elektronica-onderdeel is dat een tegenvaller. Leidt dit tot een dag stilstand, dan is het een kleine ramp. Met strak voorraadbeheer kan de technische dienst grip krijgen op de situatie.
Tekst: Marjan Hammink | Fotografie: Marco Vellinga
Begin 2020 kwam bij Heiwo, specialist in klantspecifieke carrosseriebouw in Wolvega, de toekomst van het machinepark aan bod in het jaarlijkse overleg tussen de technische dienst en het management. En dat juist vlak nadat een van de twee machines geheel onverwacht een dag had stilgestaan door een defect elektronica-onderdeel. Heiwo maakte al een aantal jaren gebruik van de productielijnen voor het maken van koel- en diepvriestrailers, groente- en bloemenaanhangwagens en lang-en-zwaar-vervoer-combinaties.
De productielijn bestaat uit 4 (2K) lijmmachines, waarvan 2 automatisch rijdend en 2 stand-alone machines. Tijdens het overleg, waar medewerker Technische Dienst Johnny van Smirren nauw bij betrokken was, draaide het om de vraag “gaan we investeren in nieuwe lijmmachines of gaan we de levensduur van de bestaande machines met 5 tot 10 jaar verlengen?” Met de recente downtime in het achterhoofd was het antwoord op deze vraag niet meteen glashelder.
“Maar zowel de technische dienst als het management waren het erover eens dat een investering in nieuwe machines op dat moment niet aan de orde was,” vertelt Van Smirren. De voorkeur voor het verlengen van de levensduur met zo’n 5 tot 10 jaar lag daarom meer voor de hand. Die keuze kon trouwens bij doorrekenen zomaar twee tot drie keer zo goedkoop uitpakken.
Anderzijds, zo licht van Smirren toe, wilde niemand het risico van een onverwacht stilstaande machine. De mechanische kant van de machines kende voor de technische dienst geen geheimen, maar de elektronica in de besturing was onduidelijk. De PLC-techniek in de machines stamde al uit de 90’er jaren. Welke onderdelen waren het precies? En waren deze nog leverbaar als ze defect zouden raken?
Tijdens het eerder aangehaalde incident waarbij de hele lijn tot stilstand kwam, betekende de levering van een onderdeel door UNIS Group uit Grou de uitkomst. Van Smirren: “Die oplossing was er binnen een dag. UNIS Group was relatief dichtbij in Grou.” Mede daarom besloot Heiwo bij dit vraagstuk de experts van de UNIS afdeling ‘Inventarisatie en Evaluatie’ in te schakelen. Deze afdeling ging inventariseren welke elektronica in de besturingskast van vier lijmmachines zat en de beschikbaarheid van de onderdelen in kaart brengen.
Een UNIS Group field service engineer kwam daarom ter plekke inventariseren welke elektronica er in de besturingskast van de lijmmachines aanwezig was. Van daaruit werd bekeken of de onderdelen nog verkrijgbaar waren. Ook werd er van elke module een foto genomen, zodat de gegevens achteraf goed te controleren zouden zijn voor zowel Heiwo als UNIS Group. De foto’s kunnen in de toekomst van grote betekenis zijn in geval van onduidelijkheid.
Vervolgens maakte UNIS Group een systematisch en betrouwbaar overzicht van wat wereldwijd de beschikbaarheid van de elektronica was. Ook werd er gekeken welke elektronica binnen de service van UNIS kon vallen. Onderdeel van de systematiek was het identificeren van zogeheten kritieke modules: moeilijk leverbaar of niet te repareren.
Deze onderdelen kunnen mogelijk voor (langdurige) downtime van de productielijnen zorgen als ze defect raken. Ook werd er vastgesteld welke modules essentieel waren voor de continuïteit. De focus kwam op deze twee categorieën te liggen.
“Door het aanleggen van onze ‘critical stock’ kunnen we veel sneller handelen”Johnny van Smirren, Heiwo
Na het doornemen van het adviesrapport maakte Heiwo een voor de hand liggende keuze: voor alle kritieke modules en een aantal essentiële modules moet er altijd een reserveonderdeel op voorraad liggen in Heiwo’s magazijn in Wolvega – in de praktijk zijn dat PLC’s en drives. Dit betekende in eerste instantie voor UNIS Group een zoektocht naar de kritieke onderdelen binnen haar eigen leveranciersnetwerk. Het beheer van deze voorraad ligt in handen van UNIS Group.
Op deze manier kreeg de technische dienst van Heiwo grip op de elektronische machine-onderdelen, zonder dat grote investeringen nodig waren. De productielijn kan door deze duurzame backup met gemak nog 5 jaar probleemloos functioneren. Daarmee houden de bedrijven gezamenlijk het risico op stilstand minimaal.
Johnny van Smirren is blij met het resultaat: “Wij zijn nu helemaal bij. Het is rustig, er zijn geen storingen, we hebben het voor elkaar en dat is geruststellend. Door de inzichten uit het adviesrapport van UNIS en het aanleggen van onze ‘critical stock’ kunnen we veel sneller handelen. Met als gevolg dat er geen langdurige downtime meer is door een gebrek aan elektronica. We zijn blij met de geleverde service en het resultaat ervan. En als het gaat om elektronica zullen we ook in de toekomst een beroep doen op UNIS Group.”
________________________________________________
Bedrijf: Carrosseriebouw Heiwo
Sector: Toeleverancier Automotive / Carrosseriebouw
Aantal medewerkers: 100+
Doelstelling: Levensduur van machinepark verlengen en onverwachte downtime voorkomen.
Dienst: Inventarisatie en evaluatie
Heiwo is specialist in klantspecifieke carrosseriebouw van topkwaliteit en maakt koel- en diepvriestrailers, groente- en bloemenaanhangwagens en LZV-combinaties met hoogwaardige koeltechniek.