Tekst: Marjan Hammink | Fotografie: UE systems
Geavanceerde, ultrasone lekdetectie maakt het voor rederij Anthony Veder mogelijk om de systemen gesloten te houden en zo sluimerverbruik van kostbare koudemiddelen te minimaliseren.
Tekst: Marjan Hammink | Fotografie: UE systems
Voldoen aan de regelgeving, uitstoot en broeikasgassen verminderen: natuurlijk wil elke rederij dat. Bij rederij Anthony Veder werd het tijd voor een fleet-wide ingreep: “Elke rederij is bezig met verduurzaming van de vloot. Dat houdt voornamelijk in dat we de uitstoot van broeikasgassen moeten verminderen. Daar willen we aan voldoen,” legt Sijtze Visser uit.
Visser is vessel manager bij de Nederlandse rederij Anthony Veder. De rederij is gespecialiseerd in het transport van Liquefied Petroleum Gas (LPG), Liquefied Natural Gas (LNG) en petrochemische gassen, zoals ethyleen en propyleen. “Naast de milieuoverwegingen zien we ook dat de prijs van koudemiddelen heel hoog is. We hebben systemen waar vrij veel koudemiddel in zit. Om het verbruik te minimaliseren willen we lekkages opsporen, maar daar hadden we tot nu toe geen adequate manier voor.”
De rederij is volledig gespecialiseerd in het transport van gas en werkt daarom met een hoge veiligheidsstandaard met bijbehorende speciale apparatuur en middelen. De koudemiddelen, gebruikt als medium voor het transport van warmte, moeten vanwege aangescherpte wetgeving uitgefaseerd worden. Dit betekent op termijn een verbod op het (bij)vullen van koelinstallaties met synthetische koudemiddelen.
De nieuwe wetgeving (2015) wil dat gebruikers het gebruik ervan nu al terugdringen. Via meer verplichte lekcontroles moet bovendien het aantal lekkages van koel- en vriesinstallaties met (H)CFK’s en HFK’s omlaag.
“Wij zijn ons terdege bewust van die wetgeving”, zegt Visser. “Echter, niet alleen moet je bij de bemanning bewustzijn kweken, dat moet ook bij het management gaan wortelen. We moeten af van het idee dat koudemiddelen consumptieartikelen zijn: het systeem moet gesloten zijn en er mag binnen die cyclus uiteindelijk geen sprake zijn van bij- of navullen. Het betekent namelijk tegelijkertijd dat je voortdurend je installatie moet bijstellen of inregelen. Met als gevolg een grotere kans op het falen van installaties. Op het moment dat je dat goed onder controle hebt, weet je dat je beter bezig bent. Los van incidenten uiteraard.”
“Met die nieuwe mentaliteit zijn we gaan kijken naar betere lekdetectie en zo zijn we uitgekomen bij de Ultraprobe 9000”, vervolgt Visser. Dit draagbare, pistoolvormige instrument is een digitaal ultrasoon inspectiesysteem voor voorspellend onderhoud. De Ultraprobe versnelt inspecties en is breed inzetbaar voor het opsporen van allerlei storingen.
Gegevens zijn met een enkele druk op de knop eenvoudig te bekijken op het bedieningsscherm en op te slaan. Tijdens een inspectie kan de gebruiker realtime op het LED-scherm aan een 16-delige grafiek zien wat de geluidsniveauveranderingen zijn. Het scherm heeft een gekalibreerde decibelweergave en kan direct het piekniveau vasthouden. “Hoe we lekken opspoorden voordat we met dit instrument gingen werken? Gewoon, met een emmertje met zeepsop”, kan Visser zich herinneren.
Waar hij tegenaan liep was aarzeling bij de bemanning om een extra stuk gereedschap te gaan gebruiken. De werkdruk aan boord is over het algemeen al behoorlijk hoog, en om weerstand te voorkomen bij de crew was een soepele integratie een primaire vereiste.
“Bij de selectie van het instrument hebben we een van de zeevarenden betrokken. Om de drempel tot gebruik te verlagen, hebben we samen met UE Systems, de makers van de probe, een serie instructiefilmpjes opgenomen aan boord van een van onze schepen. Zo konden we precies laten zien hoe de probe aan boord inzetbaar is. Vlootbreed is tot aanschaf van het apparaat overgegaan.”
De instructievideo’s werden samen met een team van UE Systems gemaakt op het schip ‘Coral Parensis’. Voor de herkenbaarheid werd de werking van het apparaat aan boord van het schip gefilmd en uitgelegd. Zo werd de echte werksituatie weergegeven, inclusief achtergrondlawaai.
“Mede dankzij deze video krijgen we feedback dat het gebruik nu echt toeneemt: lekkages worden daadwerkelijk opgespoord en het instrument wordt gezien als een ondersteuning in plaats van een belasting. Daarmee is aantoonbaar het zogeheten sluimerverbruik omlaaggegaan. Ook door de isolatie heen kunnen we nu lekkages vinden. Op een van de schepen hadden we herhaaldelijk service, omdat we koudemiddel kwijtraakten. Dat lek konden we alsmaar niet vinden. Zodra de mensen daar met ultrasoon aan de gang gingen, hebben ze de lekkages wél kunnen vinden. Dus daar sparen we servicekosten mee uit,” zegt Visser. “Het vertrouwen in de probe is nu zo groot, dat er momenteel breder gebruik van wordt gemaakt. Zo wordt hij ook vaak ingezet bij de controle van lagers. Het apparaat werkt zo goed dat de bemanningsleden de unit ook gebruiken voor het opsporen van luchtlekkages.”
________________________________________________
Rederij Anthony Veder, opgericht in 1937 door Anthony Veder, is volledig gespecialiseerd in het transport van gas (LPG, LNG en petrochemische gassen, zoals ethyleen en propyleen). De vloot telt momenteel 31 schepen, variërend van 4.000 m2 tot 30.000 m2. Van de vloot vervoeren 11 schepen LNG en 20 industriële gassen voor de petrochemische industrie. De groep heeft zo’n 1.000 mensen in dienst, waarvan er ongeveer 100 mensen op het hoofdkantoor in Rotterdam werken. Per schip is de omvang van de crew tussen de 12 en 20 mensen.
________________________________________________
Constructie: draagbaar pistoolvormig instrument met bedekt aluminium en ABS plastic
Circuit: Solid State SMD digitaal circuit met temperatuurcompensatie
Frequentie: 20 kHz tot 100 kHz (stapsgewijs instelbaar in 1 kHz)
Reactietijd: < 10 ms
Display: 16 x 2 LCD met LED-achtergrondverlichting
Geheugenopslag: 400 opslagplaatsen
Accu: NiMH oplaadbaar
Omgevingstemperatuur: 0-50 °C
Uitgangen: Gekalibreerde uitgang, decibel (dB) frequentie, USB datauitgang
Meetsondes: Trisonic scanmodule en stethoscoopmodule
Koptelefoon: Deluxe geluidsisolerende koptelefoon voor gebruik met helm
Indicatoren: dB, frequentie, accutoestand en 16-delige grafiek
Gevoeligheid: Detecteert lekkages van 0,1 mm met een drukverschil van 0,3 bar al op 15 m. afstand
Grenswaarde: 1 × 10–2 std. cc/sec tot 1 × 10–3 std. cc/sec
Afmetingen: Complete uitrusting in Zero Halliburton aluminium koffer 47 × 37 × 17 cm Gewicht Pistooleenheid: 0,9 kg
Gewicht complete koffer: 6,4 kg
Display-standen: Realtime, momentopname, piekniveau vasthouden en geheugenopslag