In dit artikel vertellen we u meer over IEPE en charge accelerometers (ook wel acceleratiemeter, versnellingsmeter of versnellingsopnemer genoemd) en hoe deze, in dit geval, worden ingezet voor vibratiemetingen op roterende machines.
Voor het meten van vibraties zijn er diverse meetmethodes, welke meestal worden gedaan via een piëzo-elektrische sensor, ofwel een accelerometer. Een accelerometer is een sensor die de dynamische trillingen van een fysiek object omzet naar een spanning. Accelerometers zijn daarmee full-contact transducers die direct op het element wordt bevestigd waar een vibratie verwacht kan worden. Voorbeelden hiervan zijn kogellagers, tandwiel overbrengingen. Deze veelzijdige sensor kan worden ingezet voor zowel hoge als laagfrequente vibratiemetingen. De voordelen van een accelerometer is het feit dat dit type sensor heel lineair is over een breed frequentiebereik en tevens een groot dynamisch bereik heeft.
Hoe werkt een accelerometer?
De meeste accelerometers maken gebruik van het piëzo-elektrische effect wat inhoud dat het kristal onder invloed van druk een elektrische spanning afgeven. De acceleratie van de behuizing wordt doorgegeven aan een geijkte massa (seismische massa) waarna een proportionele druk op het piëzo-elektrische kristal wordt uitgeoefend. De uitwendige spanning op het kristal genereert een elektrische weerstand met hoge impedantie evenredig met de uitgeoefende kracht en dus evenredig met de versnelling.
Hoe kies ik de juiste accelerometer?
Doordat accelerometers / versnellingsopnemers zo veelzijdig kunnen worden ingezet bestaan ze ook in diverse vormen, maten, meetbereiken en andere specifieke eigenschappen. Door een beeld te vormen van het signaal dat er verwacht wordt te meten in combinatie met eventuele omgevingsfactoren (zoals temperatuur en explosiegevoeligheid) kan er al snel naar specifieke modellen worden gekeken.