Op 20 maart 2024 organiseerde BEMAS, de Belgian Maintenance Association, een symposium en awardshow om het Technisch Team van het Jaar 2024 te verkiezen. Het evenement bood een podium voor de innovatiefste en succesvolle technische teams in België.
Tijdens het symposium kreeg het publiek de kans om verschillende cases te verkennen, terwijl het avondprogramma werd afgetrapt met een inspirerende keynote, gepresenteerd door Mark Ligthart over “Het onderhoud en asset management van de grootste pompen ter wereld”.
Het hoogtepunt van de avond was de bekendmaking van de winnaars. De professionele jury erkende het team van DHL Aviation als het Technisch Team van het Jaar en prees de technische dienst van DHL voor hun indrukwekkende prestaties in het realiseren van technologische verbeteringen, die resulteerden in opmerkelijke financiële besparingen en een aanzienlijke vermindering van leveringsfouten.
De overstap van extern naar intern personeel binnen de technische dienst werd geïdentificeerd als een cruciale factor in hun succes.
Opmerkelijk waren ook de cijfers die wezen op een aanzienlijke stijging van de tevredenheid binnen het team van DHL Aviation, met maar liefst 20 procent in slechts enkele jaren. Initiatieven vanuit het team, zoals focus op veiligheid, energie en milieu, en continue verbeteringen, zijn de drijvende krachten achter deze verbeteringen, wat een positieve impact aantoont op de betrokkenheid en tevredenheid van het team, evenals op de algehele efficiëntie en kwaliteit.
Daarnaast werd Unilin bekroond met de publieksprijs, vanwege hun voortdurende inspanningen om storingen en defecten te elimineren door middel van geavanceerde tools voor asset performance management en oorzaakanalyse.
Het publiek erkende Unilin als een terechte winnaar vanwege hun toewijding aan continue verbetering en innovatie op het gebied van technisch onderhoud.
Lof was er ook voor de andere finalisten, Cirqui en Fluvius. De jury complimenteerde Cirqui voor hun uitstekende opleidingsbeheer en expansie naar het buitenland, terwijl Fluvius werd geprezen voor hun integratie van verschillende werksystemen en technische diensten, wat resulteerde in een significante toename van de klanttevredenheid.