Redactie Proces Media
Redactie Proces Media
Een compleet overzicht van alle elektronica in een industrieel systeem, inclusief kritische reserveonderdelen, draagt bij aan het beperken van kostbare downtime. Stilstand verminderen in drie stappen.
Overzicht houden over alle elektronica die in complexe, industriële systemen gebruikt wordt, is een hele opgave. Het gebeurt soms op papier, maar vaak zit deze kennis vooral in het hoofd van een paar ervaren onderhoudsmensen of operators. Of in de servicesystemen van verschillende fabrikanten.
Als deze informatie bij een storing niet beschikbaar is, incompleet, of niet toegankelijk, dan leidt dit tot extra stilstand. En als dan ook nog eens blijkt dat de reserveonderdelen die op de plank liggen, niet werken, duurt de stilstand nog langer.
Dit komt regelmatig voor, blijkt uit de dagelijkse praktijk van automatiseerder Unis Group. Terwijl het best eenvoudig te voorkomen is, volgens de dienstverlener op het gebied van industriële elektronica. UNIS Group biedt daarvoor een drie-traps dienst aan.
De Critical Stock Management dienst bestaat uit drie stappen: inventarisatie, centraal overzicht via een softwareapplicatie en extern voorraadbeheer. Bedrijven kunnen één of meer van deze modulaire diensten afnemen.
Een uitgebreide inventarisatie op locatie, inclusief een evaluatie van de vraag naar onderdelen, de beschikbaarheid daarvan en een overzicht van de eigen voorraad. Dit mondt uit in een merk-onafhankelijk overzicht van alle geïnstalleerde elektronica en bruikbare informatie voor inkoop en onderhoud.
Een softwareapplicatie met een online dashboard dat de knelpunten van de geïnstalleerde elektronica en de eigen voorraad toont. Inclusief back-ups van software, parameters en programma’s. Overzicht over:
– De levensduur van een module
– De wereldwijde beschikbaarheid, prijs en levertijd van cruciale onderdelen
– Reserveonderdelen in de eigen voorraad; mogelijke ontbrekende back-ups van software en parameters
– Elektronica die in het uiterste geval te repareren valt
– Push-informatie over veranderingen in beschikbaarheid, prijs en levertermijnen.
Door een klant-specifieke reservevoorraadovereenkomst af te sluiten, verzekert een bedrijf zich ervan dat cruciale reserveonderdelen extern, in perfecte conditie worden bewaard. De onderdelen worden jaarlijks getest en onder spanning gezet, batterijen worden tijdig vervangen. Dit geeft zekerheid dat ze werken en er geen programma’s verloren gaan. Zodra het nodig is, worden ze met spoed verstuurd.
Met deze drie stappen kunnen bedrijven het risico op downtime sterk beperken en hun elektronicavoorraden – met voortschrijdend inzicht – kostenefficiënt beheren. ●