Kwart eeuw onderhoud aan kunststoffabrieken

icon.highlightedarticle.dark Tech & Onderhoud
37 bekeken Laatste wijziging: 9 mei 2023
Article image of: Kwart eeuw onderhoud aan kunststoffabrieken

SABIC werkt al 25 jaar samen met Stolk Transmission Services om de chemische en compounding fabrieken in Bergen op Zoom ongestoord te laten werken. Korte communicatielijnen, een flexibele instelling en een snelle respons op storingsmeldingen liggen aan de basis hiervan, vertellen René Bult en Marco de Bode van SABIC en Jan Leen Westplate van Stolk Transmission Services.

Tekst: Henriëtte van Norel | Fotografie: SABIC

Fabrikant van meststoffen, kunststoffen, chemicaliën en metalen SABIC is actief in meer dan 50 landen met ruim 33.000 medewerkers. In Bergen op Zoom werken circa 1.300 mensen op een terrein van 200 hectare. De 10 fabrieken draaien 24/7. De chemische fabrieken leveren de grondstoffen voor de extrusiefabrieken, waar onder andere polycarbonaat halffabricaten worden gemaakt, zoals gekleurde kunststofkorrels en poeders. Deze halffabricaten worden onder meer toegepast in onderdelen voor de automotive en medische sector. Jaarlijks produceren de 10 fabrieken tezamen maar liefst 240.000 ton eindproduct in de vorm van kunststofkorrels en 16.000 ton in de vorm van film en platen. “We maken hier ook klantspecifieke kunststoffen”, zegt René Bult, inkoper voor de regionale inkooporganisatie van SABIC. “Dat kan van alles zijn. Afhankelijk van de uiteindelijke applicatie bijvoorbeeld hittebestendig kunststof, of UV-bestendige of transparante kunststoffen. Ook nu er steeds meer vraag komt naar elektrische auto’s zien we een forse toename in de vraag naar klantspecifieke kunststoffen.”

Article image of: Kwart eeuw onderhoud aan kunststoffabrieken

Soorten onderhoud

Afhankelijk van het type afdeling wordt in de productie-units volcontinu in 2, 3 of 5 ploegen gewerkt. Omdat al deze lijnen onderling met elkaar verbonden zijn, is goed onderhoud van cruciaal belang. Marco de Bode, supervisor maintenance Elektrotechniek en Instrumentatie, is voor een deel van de installaties in de compounding-fabrieken eindverantwoordelijk. “We kennen bij SABIC verschillende soorten onderhoud. In de chemische fabrieken wordt eens in de vier jaar een turnaround uitgevoerd en is ervoor gekozen om de meest kritische installaties dubbel uit te voeren voor eventuele noodsituaties. In de jaren tussen de turnarounds wordt volop geproduceerd. Bij de productielijnen in de compounding-fabrieken is dit anders. Deze productielijnen worden regelmatig gestart en gestopt en batches worden gewisseld en dat zijn allemaal momenten dat een lijn in storing kan vallen. Bij deze lijnen wordt dus ingezet op zowel correctief, preventief als predictief onderhoud. Lijnen die uitermate kritisch zijn, worden voortdurend gemonitord en met behulp van een speciaal berekeningsprogramma wordt de kritikaliteit van deze installaties berekend. Op basis van deze data wordt daarna een onderhoudsschema op maat gemaakt.”

Correctief onderhoud

Op het gebied van correctief onderhoud speelt Stolk Transmission Services al jaren een rol bij SABIC. Jan Leen Westplate, bedrijfsleider bij Stolk Transmission Services: “Twee keer per jaar voert de onderhoudsafdeling van SABIC zelf een onderhoudsstop van een paar dagen uit aan de verschillende productielijnen in de compounding-fabrieken. In de tussenliggende periodes wordt er bij eventuele storingen aan bijvoorbeeld elektromotoren en reductoren een beroep gedaan op ons. Doordat we al jaren elke storing die we bij SABIC onderhanden nemen, vastleggen in ons systeem, en storingen die regelmatig voorkomen, monitoren, zijn we er ondertussen meester in geworden om al tot actie over te gaan, voordat eventueel verwachte problemen zich voordoen. Zo zorgen we ervoor dat de lijnen ongestoord door kunnen werken.”

Article image of: Kwart eeuw onderhoud aan kunststoffabrieken
Article image of: Kwart eeuw onderhoud aan kunststoffabrieken

Gecertificeerd personeel

Bult vertelt: “Met leveranciers als Stolk worden afspraken gemaakt om zonodig 24/7 paraat te staan. Flexibiliteit, servicegerichtheid en veiligheid zijn voor ons waardevol.” Marco de Bode vult aan: “Stolk is voor ons een vertrouwd adres, omdat we weten dat ze gekwalificeerde en zeer vakkundige monteurs in dienst hebben. Behalve het verplichte VCA-certificaat, hebben inmiddels ook meerdere monteurs bij Stolk een IECex 005-persoonscertificaat, waardoor ze ook werkzaamheden kunnen uitvoeren aan onze ATEX-motoren.”

“Het voordeel van het die certificeringen”, zegt Bult, “is dat deze monteurs voortdurend op de hoogte zijn van de veranderende eisen op het gebied van ATEX, gas- en stofzoneringen. Iets wat de veiligheid beslist ten goede komt.”

“Ja, onze mensen zijn bevoegd om defecte ATEX-motoren te repareren, zodat ze weer voldoen aan de oorspronkelijke specificaties”, zegt Westplate. “Als dat economisch haalbaar is natuurlijk. Blijkt in de praktijk dat een motor, pomp of generator echt te oud is, omdat de regelgeving inmiddels sterk is veranderd of omdat er geen reservedelen meer beschikbaar zijn op de markt, dan adviseren we een nieuw exemplaar aan te schaffen.”

Alternatieve oplossing

“We hebben het voordeel dat we kunnen putten uit de enorme voorraad elektromechanische en elektrische componenten bij onze moedermaatschappij Elsto Group in Voorhout”, zegt Westplate. “Op die manier kunnen we altijd een goed alternatief bieden en binnen afzienbare tijd leveren, zodat we de stilstandtijd tot een minimum beperken. Een illustratief voorbeeld van een alternatieve oplossing zijn de carriermotoren voor het monorailsysteem in de FCP (Flexibele Compounding Plant – red.). Daar bleek dat de oorspronkelijke fabrikant de toegepaste carriermotoren niet meer maakte en ze ook niet meer beschikten over de gegevens om een identieke motor te maken. In overleg met SABIC zijn we toen op zoek gegaan naar een alternatief, om te voorkomen dat SABIC zonder reservedelen zou komen te zitten voor het monorailsysteem. Omdat die carriermotoren qua mechanische en elektrische uitvoering zeer specifiek zijn, hebben we in nauw overleg met de oorspronkelijke fabrikant een nieuwe motor gebouwd. Die hebben we vervolgens samen met SABIC eerst uitvoerig getest op ons proefveld om te checken of de motor functioneel voldeed. Toen dat het geval bleek te zijn, is de nieuwe motor ingebouwd in de monorail. Zo hebben we de toekomstbestendigheid van het transportsysteem weer kunnen garanderen. Inmiddels zijn meerdere motoren van deze monorail vervangen door zo’n nieuwe motor en werkt het transportsysteem weer naar volle tevredenheid.” ●

Scheidingschermen

• Tijdens de coronapandemie heeft SABIC de markt voorzien van de inmiddels bekende transparante scheidingsplaten, die overal in winkels, aan balies en in restaurants gebruikt worden om verspreiding van het virus te beperken.

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijvenicon.arrow--dark