AR kan de mens niet vervangen: de monteur draagt de bril waarin de verrijkte werkelijkheid te zien is, en voert het onderhoudswerk uit.
Digitalisering, robotisering: heb ik straks nog wel een baan? Die vraag zingt rond als het gaat over AR-toepassingen binnen de industriële onderhoudssector. Experts vinden die angst ongegrond: “AR is een techniek voor mensen, door mensen.”
De inzet van augmented reality (AR) voor industrieel onderhoud belooft gouden bergen als het gaat om efficiënter en duurzamer werken. Met behulp van AR kunnen specialisten bijvoorbeeld op afstand digitaal samenwerken, zonder allemaal naar de fysieke locatie te hoeven reizen.
Augmented reality: efficiënter en duurzamer
Instructies, sensordata en andere informatie is bovendien veel eenvoudiger beschikbaar voor onderhoudsprofessionals als dat via een AR-headset gaat dan wanneer ze telkens naar een laptop of andere informatiebron moeten teruggrijpen.
“We moeten steeds meer doen met steeds minder mensen. We zullen alle professionals de komende jaren echt keihard nodig hebben”
Ron Bezoen, Bilfinger
AR gaat mens niet vervangen
Tegelijkertijd leidt de onvermijdelijke opkomst van AR tot kritische vragen. Maken dit soort digitale innovaties de menselijke professional straks overbodig? Hebben we in de toekomst nog wel een baan? Ron Bezoen, consultancy manager bij Bilfinger (voorheen Stork) en expert op het gebied van AR-inzet binnen de onderhoudsindustrie, denkt dat het zo’n vaart niet loopt: “We hebben te maken met een branche waarin er steeds meer werk is dat door steeds minder beschikbare mensen moet worden gedaan. We moeten echt fundamenteel efficiënter gaan werken als we het hoofd boven water willen houden.”
“Innovaties zoals AR moet je samen omarmen, niet van bovenaf opdringen”
Sylvie Dijkstra-Soudarissanane, TNO
Voor mensen, door mensen
Bij onderzoeksinstelling TNO heeft Sylvie Dijkstra-Soudarissanane zich de afgelopen jaren beziggehouden met de ontwikkelingen op het gebied van AR-toepassingen. Ze kent de angst voor nieuwe innovaties die weleens leeft onder professionals.
“Het is belangrijk om te achterhalen waar die angst dan vandaan komt,” legt Dijkstra-Soudarissanane toe. “Neem de twijfels van mensen serieus en betrek de hele organisatie bij de implementatie van bijvoorbeeld AR-oplossingen. Een bottom-up aanpak dus, in plaats top-down. Innovaties zoals AR moet je samen omarmen, niet van bovenaf opdringen. Alleen dan wordt het iets voor mensen, door mensen.”
AR als hulpmiddel
AR is voor de onderhoudsindustrie een hulpmiddel, benadrukt Bezoen. “Het laat mensen efficiënter werken en faciliteert samenwerking. Maar het zal mensen niet vervangen. We zullen alle professionals de komende jaren echt keihard nodig hebben.”