MaintenanceBenelux.nl NL
Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Meld u nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

Expertise

Voeg uw bijdrage toe
Onderhoudsmethodieken
Selecteer
Zoek

Kennisbijdragen

Heeft u een kennisbijdrage voor deze pagina?  Voeg toe

Artikelen

Continu onderhoud levert continu business op smart services als nieuw businessmodel voor cool industries
Continu onderhoud levert continu business op
smart services als nieuw businessmodel voor cool industries Er liggen veelbelovende kansen voor Smart Services als nieuw businessmodel. Slim service verlenen in onderhoud stelt ondernemingen open voor continu updaten in maintenance. Continu onderhoud levert continu business op. Cool Industries ziet Smart Services als kennis verkopen die een waarde heeft voor de klant.
Cool Industries begeleidt bedrijven tijdens het proces van veranderen en innoveren naar concrete resultaten. De leverancier van duurzame koelinstallaties is deelnemer aan Fieldlab Campione, testlocatie voor onderhoud in de procesindustrie. Op die locatie in Gilze Rijen staat een testinstallatie die bedrijven kunnen gebruiken om nieuwe technologieën voor voorspelbaar onderhoud te testen. Cool Industries breidde de installatie uit met een koeltoren.
Maintenance Benelux 2017-6, p.8
Maintenance Management in de 21e eeuw Waarom een functietest geen vorm van toestandsafhankelijk onderhoud is
Maintenance Management in de 21e eeuw
Waarom een functietest geen vorm van toestandsafhankelijk onderhoud is In veel bedrijven waar ik RCM2 heb helpen toepassen, wordt uitsluitend gesproken over drie soorten onderhoud: predictief, preventief en correctief. Er is echter nog een vierde categorie, namelijk detectief onderhoud, ook wel functietesten genoemd. Het maken van dit onderscheid is van levensbelang.
Predictieve of toestandsafhankelijke taken komen meestal neer op het periodiek controleren of iets zal gaan falen. Preventieve taken richten zich op het vervangen of reviseren met een vaste interval. Correctief onderhoud impliceert het repareren van iets dat aan het falen is of gefaald heeft. Er is een grote groep onderhoudstaken die niet behoort tot een van deze drie categorieën. Laten we als voorbeeld het periodiek testen van een brandalarm nemen. We kijken dan niet of het zal gaan falen, we zijn niet aan het vervangen of reviseren en we zijn het ook niet aan het repareren.
Maintenance Benelux 2017-6, p.5
de discussie over zeswaardig chroom ION-directeur Egbert Stremmelaa
de discussie over zeswaardig chroom
ION-directeur Egbert Stremmelaa Na Defensie is nu ook bij de Nederlandse Spoorwegen onder onderhoudspersoneel grote onrust ontstaan over het gebruik van verf voor treinen waarin het kankerverwekkende element chroom6 is verwerkt. Hoe moeten in het algemeen onderhoudsmensen met chroom6 omgaan? Hoe zit het ook met een komend verbod van chroom6. Aanleiding tot een interview met Egbert Stremmelaar, directeur van de Vereniging industrieel Oppervlaktebehandelend Nederland (ION). Hoe voeren we het verbod op een goede manier uit?

ION is een branchevereniging voor in totaal 350 lidbedrijven (ongeveer 6000 fte’s en ongeveer 600 miljoen omzet) in Nederland. De organisatie komt op voor de belangen van deze bedrijven. “Op dit moment spelen er een paar dingen”, zegt Stremmelaar. “We zijn uiteraard bezig met de standaards en normen; waar houdt de branche zich aan? We zijn bezig met kwaliteitsystemen en we geven opleidingen en trainingen in het vakgebied maar op dit moment gaat verreweg de meeste aandacht naar het op een veilige en zo milieuvriendelijk mogelijke manier veiligstellen c.q. niet te snel afbreken van het mogelijke gebruik van materialen. Dan moet je met name denken aan stoffen als chroom (zeswaar dig chroom in het bijzonder), nikkel en bijvoorbeeld boorzuur.” Als we Stremmelaar specifiek vragen naar chroom6 antwoordt hij: “Dat is een zeswaardige chroomverbinding die over het algemeen in een oplossing zit en uiteindelijk gebruikt wordt om drie dingen te bereiken. Je kunt ermee hard chro meren, dus zorgen dat een oppervlak extreem hard wordt, dat zie je vooral in machineonderdelen en de automotive. Een breder gebruik van chroom6 is in een conversie- of schoonmaakvloeistof. Dan moet je vooral denken aan het voorbe handelen van oppervlakten waarna er een hechtlaag op komt. De toepassing van zeswaardig chroom is altijd in een verbinding die daarna wordt omgezet in andere elementen of wordt gebonden. Je zal dan ook in een bumper geen chroom6 tegenkomen. Dat is gewoon chroom geworden en in conversielagen wordt chroom6 voor het grootste ge - deelte omgezet in andere elementen. Chroom6 blijft in beperkte mate en in gebonden toestand op het oppervlakte achter.” Als derde vorm wordt Chroom6 gebruikt als pigment in vloeibare coatings.
Maintenance Benelux 2015-3, p.36
Meer items
Heeft u een artikel voor deze pagina?  

Bedrijven

Agidens Internationaal NVAHD Aandrijftechniek BVBradyCoThink bv
Denios BVGCM nvMAG45Nilfisk
Olympus Nederland B.V.Operational Excellence TransferUltimo Software Solutions BVUnique Safety Products / Lockout-Tagout-Shop.com
Wilt u uw bedrijf ook hier vermelden?  Voeg toe of  

Productnieuws

Heeft u productnieuws voor deze pagina?  Voeg toe

Whitepapers

Heeft u een whitepaper voor deze pagina?  Voeg toe

Productbeschrijvingen

Heeft u een productbeschrijving voor deze pagina?  Voeg toe

Fotoverslagen

Heeft u een fotoverslag voor deze pagina?  Voeg toe
PROCES MEDIA
Solids Processing Fluids Processing MB Maintenance SchuettgutPortal
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
Service en contact
ContactDisclaimerPrivacyAdverterenInloggen controlpanel