MaintenanceBenelux.nl NL
Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Meld u nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

Expertise

Voeg uw bijdrage toe
Onderhoudsmethodieken
Selecteer
Zoek

Kennisbijdragen

Heeft u een kennisbijdrage voor deze pagina?  Voeg toe

Artikelen

de discussie over zeswaardig chroom ION-directeur Egbert Stremmelaa
de discussie over zeswaardig chroom
ION-directeur Egbert Stremmelaa Na Defensie is nu ook bij de Nederlandse Spoorwegen onder onderhoudspersoneel grote onrust ontstaan over het gebruik van verf voor treinen waarin het kankerverwekkende element chroom6 is verwerkt. Hoe moeten in het algemeen onderhoudsmensen met chroom6 omgaan? Hoe zit het ook met een komend verbod van chroom6. Aanleiding tot een interview met Egbert Stremmelaar, directeur van de Vereniging industrieel Oppervlaktebehandelend Nederland (ION). Hoe voeren we het verbod op een goede manier uit?

ION is een branchevereniging voor in totaal 350 lidbedrijven (ongeveer 6000 fte’s en ongeveer 600 miljoen omzet) in Nederland. De organisatie komt op voor de belangen van deze bedrijven. “Op dit moment spelen er een paar dingen”, zegt Stremmelaar. “We zijn uiteraard bezig met de standaards en normen; waar houdt de branche zich aan? We zijn bezig met kwaliteitsystemen en we geven opleidingen en trainingen in het vakgebied maar op dit moment gaat verreweg de meeste aandacht naar het op een veilige en zo milieuvriendelijk mogelijke manier veiligstellen c.q. niet te snel afbreken van het mogelijke gebruik van materialen. Dan moet je met name denken aan stoffen als chroom (zeswaar dig chroom in het bijzonder), nikkel en bijvoorbeeld boorzuur.” Als we Stremmelaar specifiek vragen naar chroom6 antwoordt hij: “Dat is een zeswaardige chroomverbinding die over het algemeen in een oplossing zit en uiteindelijk gebruikt wordt om drie dingen te bereiken. Je kunt ermee hard chro meren, dus zorgen dat een oppervlak extreem hard wordt, dat zie je vooral in machineonderdelen en de automotive. Een breder gebruik van chroom6 is in een conversie- of schoonmaakvloeistof. Dan moet je vooral denken aan het voorbe handelen van oppervlakten waarna er een hechtlaag op komt. De toepassing van zeswaardig chroom is altijd in een verbinding die daarna wordt omgezet in andere elementen of wordt gebonden. Je zal dan ook in een bumper geen chroom6 tegenkomen. Dat is gewoon chroom geworden en in conversielagen wordt chroom6 voor het grootste ge - deelte omgezet in andere elementen. Chroom6 blijft in beperkte mate en in gebonden toestand op het oppervlakte achter.” Als derde vorm wordt Chroom6 gebruikt als pigment in vloeibare coatings.
Maintenance Benelux 2015-3, p.36
de toekomst van robotisering in  onderhoudstaken De hele keten betrekken bij innovatieplannen om business case te garanderen
de toekomst van robotisering in onderhoudstaken
De hele keten betrekken bij innovatieplannen om business case te garanderen Het Kennis- en Innovatie Centrum (Ki<) beijvert zich hét centrum te zijn waar informatie over maintenance in de procesindustrie wordt verzameld en gedeeld met de hele keten. Het stimuleert constante samenwerking tussen bedrijven die actief zijn in onderhoud in de procesindustrie onderling en samenwerking van die bedrijven met kennisinstellingen. Het Ki< brengt de behoefte van bedrijven in de sector (asset owners) in kaart en werkt van hieruit aan innovatieve oplossingen met service providers waaronder veel MKB. Zo organiseerde het Ki< op 8 juli j.l. een bijeenkomst voor service providers en asset owners over robotica in maintenance.

Het Ki< brengt partijen fysiek samen om kennis, ervaring en best practices te delen en bevordert innovatie. Bedrijven kunnen op deze manier efficiënter en veiliger werken en een sterke(re) positie verwerven in de procesindustrie. Op die manier wil het Ki< de proces industrie in het algemeen en de regio Zuidwest-Nederland in het bijzonder versterken. De regionale ontwikkelings maatschappijen BOM en Rewin en de Belgische Onderhoudsorganisatie Bemas ondersteunden het Ki< bij de bijeenkomst op 8 juli 2015. Dat was een vervolg op een eerdere samenkomst over robo tica in maintenance. De bijeenkomst vond plaats in de context van een te definiëren Interreg-project voor de regio Zuid-Nederland en Vlaanderen over robotisering/automatisering van onder houdstaken. Na een aantal inleidende presentaties werd uiteindelijk in groepjes verder ge brainstormd over concrete, innovatieve projecten in robotisering/automatisering van onderhoudstaken.
Maintenance Benelux 2015-3, p.16
ISO-norm 10816 als grote leider Schone schijn op trillingsmarkt
ISO-norm 10816 als grote leider
Schone schijn op trillingsmarkt Het gerucht gaat dat conditiebewaking met trillingsanalyse best wel moeilijk is. Daarom komen er steeds meer dienstverleners die conditiebewaking op een veel gemakkelijker en veel snellere manier kunnen uitvoeren. Het is inderdaad niet makkelijk om uit een woud van amplitudes in een spectrum, lagerschade, speling of andere beginnende storingen te halen. Het gerucht klopt dus. Maar waarom moeilijk doen als conditiebewaking zo veel makkelijker kan? Het antwoord is eveneens gemakkelijk: ISO-norm 10816. Dankzij deze norm is het mogelijk de vele soorten machines snel te beoordelen op hun conditie. In de app-store is de SKF vibrometer zelfs gratis te downloaden in de meeste telefoons. Het werkt niet alleen. Het geeft ook nog een rustgevend gevoel dat alles onder controle is.

In de jaren zeventig van de vorige eeuw ontstond er in de industrie behoefte aan een norm voor de beoordeling van de staat waarin een apparaat verkeerd. Uit tal van bruikbare parameters werd proef ondervindelijk, door de‘International Organisation for Standardization’ (ISO), de trillingsterkte als het meest bruikbaar uitgangspunt gekozen. In deze norm is de sterkte van een trilling gekoppeld aan de hoeveelheid kW’s die een machine verbruikt. In 1974 werd de conditie van alle machines genormaliseerd en de norm wordt in alle Angelsaksische landen erkend. In 1991 werd de eerste norm met de titel ISO-2372 achterhaald bevonden en vervangen door de huidige 10816 ISOnorm. In deze norm wordt de trillingsterke uitgedrukt in millimeters per seconde (mm/s). Eenvoudig gezegd, de energie- inhoud van een aantal sinussen maal een bepaalde tijd en daar dan de wortel uit. De ISO-norm kent vier niveaus met elk zijn toelaatbare trillingsterkte: machi nes in 1: nieuwstaat, 2: onbeperkt lange termijn toegestaan, 3: alleen kortdurend gebruik en 4: stop want er zal schade ontstaan. De vier niveaus kennen twee classificaties uitgedrukt in kW’s en onder verdeeld in twee groepen vanwege de fundatie waarop de machine staat. Op een betonnen blok gemonteerd heeft een machine immers maar weinig bewe gingsruimte om te trillen, in tegenstelling tot eenzelfde apparaat dat op rubberen dempers is geplaatst.
Maintenance Benelux 2015-2, p.44
Meer items
Heeft u een artikel voor deze pagina?  

Bedrijven

Agidens Internationaal NVAHD Aandrijftechniek BVBradyCoThink bv
Denios BVGCM nvMAG45Nilfisk
Olympus Nederland B.V.Operational Excellence TransferUltimo Software Solutions BVUnique Safety Products / Lockout-Tagout-Shop.com
Wilt u uw bedrijf ook hier vermelden?  Voeg toe of  

Productnieuws

Heeft u productnieuws voor deze pagina?  Voeg toe

Whitepapers

Heeft u een whitepaper voor deze pagina?  Voeg toe

Productbeschrijvingen

Heeft u een productbeschrijving voor deze pagina?  Voeg toe

Fotoverslagen

Heeft u een fotoverslag voor deze pagina?  Voeg toe
PROCES MEDIA
Solids Processing Fluids Processing MB Maintenance SchuettgutPortal
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
Service en contact
ContactDisclaimerPrivacyAdverterenInloggen controlpanel