MaintenanceBenelux.nl NL
Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Meld u nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

MAGAZINE

Maintenance Benelux 2016-1 23-02-2016
Blader door de digitale editie van het complete magazine
Maintenance Benelux 2016-1
Veiligheid, Suiker Unie, zero acidents netwerk, Cmms, KAM, SHE, TPM, benchmarken, Heinrich-piramide, samorai@work, predictief, onderwater-maintenance, werken op hoogte, Rijkswaterstaat.

Verschenen: 23-02-2016
Niet iets van vandaag op morgen maar continu proces Suiker Unie over deelname aan Zero Accidents Netwerk
Niet iets van vandaag op morgen maar continu proces
Suiker Unie over deelname aan Zero Accidents Netwerk Wat in de chemie al ‘gewoon’ is, blijkt in andere sectoren iets minder vanzelfsprekend. Veiligheid staat op de agenda, zonder meer. Maar op het gebied van borging en een onderliggende strategie valt nog wel wat te winnen. Met het Zero Accidents Netwerk willen de deelnemers van elkaar leren en elkaar stimuleren om zo hun bedrijfsveiligheid te verhogen. Anne Jacob Waterlander en Hans Maijers van deelnemer Suiker Unie leggen uit hoe dat binnen hun bedrijf werkt.

Bij het oplopen van het terrein van Suiker Unie in Dinteloord valt het grote spandoek aan de gevel meteen op: ‘Wij werken veilig!’. Ir. Anne Jacob Waterlander, Manager Kwaliteit, Arbo & Milieu legt uit dat er per locatie soms nog een regel achteraankomt, bijvoorbeeld ‘of anders werken we niet’, maar dat die eerste drie woorden het motto corporate-breed vormen. Er hangt ook een bord bij de ingang met het aantal dagen zonder ongevallen. Van Suiker Unie zelf, maar ook uitgesplitst naar contractors.
pagina 4
Cmms verbindt moeiteloos openbaar bestuur en maintenance Carl automatiseert complete regio
Cmms verbindt moeiteloos openbaar bestuur en maintenance
Carl automatiseert complete regio Het accent in de afkorting Cmms ligt op het trefwoord maintenance. In de opmerkelijke maintenance-automatisering van een complete Franse regio bewijst softwareontwikkelaar Carl uit Lyon dat het systeem moeiteloos openbaar bestuur verbindt met een uitzonderlijke diversiteit aan kritische maintenance-verantwoordelijkheden. Carl pretendeert en de Région verlangt een gemakkelijk, intuïtief systeem. De gebruikers - succesfactor nummer één - bevestigen dat: ze staan te dringen voor de implementatie en lopen er zelfs op vooruit.

Vijfmaal per dag gaat de Tivoli-brug over het kanaal bij het Zuidfranse Sète open, vooral voor de pleziervaart. De elektrische basculebrug is één van de vier beweegbare bruggen onder beheer van de regionale havenautoriteit, onderdeel van Région Languedoc Roussillon. De brug dateert oorspronkelijk uit 1875, is in de Tweede Wereldoorlog verwoest en vervolgens in 1949 herbouwd. Voor technici is het een juweel van elektromechanisch vernuft, voor toeristen een blikvanger en voor bewoners een noodzakelijk obstakel. De gemeente betaalde graag mee aan de grote renovatie in 2014. Zo’n 2,5 miljoen euro, 11.000 werkuren, 3500 liter verf en zes maanden later is de brug weer in nieuwstaat. Al die tijd konden voetgangers en scheepvaart ongehinderd hun weg gaan. Voor planning en toekomstig, vooral predictief onderhoud zet de beheerder het Cmms Carl Source in, gecombineerd met de mobiele Carl Touch-devices. De predictieve prestaties van dit Cmms ondervangen de wettelijke traagheid van een Europees overheidsregime met gefundeerd preventief onderhoud. Resultaat is een sterke beperking van het aantal storingen en vrijwel volledige eliminatie van veiligheidsgerelateerde issues. Het brugonderhoud is een van de voorbeelden van de Cmms-implementatie. Stap voor stap, dienst voor dienst, voert Languedoc Roussillon sinds 2012 Carl Source in als spin in de regionale maintenance-activiteiten. Het proces loopt voor op de planning. Voorzien is inzet van het systeem voor prestatiebeoordeling van externe aannemers en koppeling met de inkoopadministratie.
pagina 8
Atrium van Rijkswaterstaat zonder overlast geschilderd Stabiel, veilig werkplatform voor zware belastingen
Atrium van Rijkswaterstaat zonder overlast geschilderd
Stabiel, veilig werkplatform voor zware belastingen Onderhoud aan hoge bruggen, olieplatforms en hoge gebouwen is vaak een hele uitdaging. De plekken zijn dikwijls lastig bereikbaar. En hoe zijn de werkzaamheden snel en veilig uit te voeren? Ronny van Baal van QuikDeck Europe en Sky Access uit Meerssen zocht een antwoord op deze vragen en vond in Noord-Amerika het zwaar belastbare, uitvouwbare werkplatform QuikDeck. Op dit stabiele platform kan snel en veilig worden gewerkt.

“Met name bij grote projecten met steigers in de weg- en waterbouw, offshore, bouwsector en industrie vinden regelmatig ongevallen plaats,” vertelt Ronny van Baal. “Jaarlijks gebeuren er tijdens werkzaamheden op steigers zo’n 350 ongevallen, waarvan drie met dodelijk afloop. Een tragisch ongeval in 2003 waar in een ketel in de Amercentrale in Geertruidenberg door overbelasting een steiger instortte en waarbij vijf mensen gedood werden, leidde ertoe dat de regelgeving op het gebied van veiligheid aangescherpt werd. Ook werden de eisen voor het tekenen en berekenen van steigers aanmerkelijk strenger; zeker voor steigers die gebruikt worden bij straal- en conserveringswerkzaamheden.”
pagina 12
PROCES MEDIA
Solids Processing Fluids Processing MB Maintenance SchuettgutPortal
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
Service en contact
ContactDisclaimerPrivacyAdverterenInloggen controlpanel